Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kerkhof: "Dan is het zinloos voor Verstappen om een hele nacht door te rijden"

Max Verstappen ging met teamgenoten Gianni Vecchio en Chris Lulham voor niets minder dan overwinning in de virtuele 24 uur van Daytona. Hij reed precies nul uur. Sterker nog, door het uitvallen kwam hij niet eens aan rijden toe. Team Redline-teammanager Atze Kerkhof legt uit wat er misging.

De virtuele 24 uur van Daytona ging voor Team Redline voortvarend van start, tot het moment dat stroomstoringen bij zowel Chris Lulham als Gianni Vecchio roet in het eten gooiden van de formatie waarin Max Verstappen de derde coureur was. Een ronde ging verloren, maar de ploeg ging door. Wel werd het rijdersschema iets omgegooid, waardoor Verstappen langer op zijn beurt moest wachten. "Max zou eigenlijk al eerder op de avond in actie zijn gekomen, maar door de power blackouts van Gianni en Chris hebben we dat moment wat opgeschoven", zo legt Team Redline-teammanager Atze Kerkhof uit in gesprek met RacingNews365 . Van uitstel kwam in dit geval voor Verstappen ook afstel. Nieuwe stroomstoringen maakten dat de achterstand opliep tot twee ronden, genoeg voor de formatie om tot opgeven te besluiten. Verstappen kwam zodoende helemaal niet meer in actie. Doorrijden was geen optie meer, niet in een periode waarin Max Verstappen ook aan de voorbereidingen voor het nieuwe F1-seizoen moet denken. "Als je twee ronden achter ligt door deze stroomstoringen, dan heeft het geen zin meer voor Max om een hele nacht door te rijden. Niet als het nergens meer om gaat", vervolgt Kerkhof, die uitlegt waarom het uitvallen nu in het bijzonder zo zonde was.

"Alle auto's worden in iRacing zo goed mogelijk nagebouwd, wat ook betekent dat de ene auto op het ene circuit wat sterker is dan de andere auto. iRacing maakt echter een BOP (Balance of Performance) op, om het veld zo gelijk mogelijk te krijgen. Dit komt echter nooit helemaal perfect uit, waardoor in deze race de Audi's Lamborghini's en McLaren's de snelste auto's waren." "Onze Porsche echter zat daar niet ver achter, dus met de juiste talenten in de auto hadden we de race alsnog kunnen winnen", aldus Kerkhof, die de door Team Redline gerunde BMW eveneens uit zag vallen: "Die was 0,2 seconde per ronde te traag, waardoor we alles uit de kast moesten halen om überhaupt vooraan mee te doen, maar die auto werd uit de race gereden door onze grote vriend Ayhancan Guven. Het was de tweede DNF in twee weekenden tijd. Vorige week crashte Max Verstappen in leidende positie uit de virtuele 24 uur van Le Mans. Hij baalde, maar had dat alweer achter zich gelaten: "Het is niet zo dat hij revanchegevoelens koesterde. Elke race staat op zich en wat er in Le Mans gebeurde, was gewoon pech. Dit hoort er ook bij en we beginnen elke race dan ook op nul, zonder bagage." Wat de volgende race wordt waar Max Verstappen aan mee gaat doen, kon Kerkhof nog niet bevestigen. Wel weten we dat als Verstappen aangeeft graag mee te willen doen, er altijd een zitje voor hem vrij is.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal