Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kortere pitstraat op Zandvoort moet inhaalmogelijkheden bevorderen

Nu zeker is dat de Formule 1 volgend jaar neerstrijkt op het Circuit Zandvoort, vraagt menigeen zich af of de huidige pitstraat behouden blijft. Het antwoord daarop is zowel ja als nee: de ingang blijft hetzelfde, de uitgang wordt verlegd. Desondanks zullen pitstops op Zandvoort waarschijnlijk de kortste van de kalender worden.

Sportief directeur Jan Lammers laat in gesprek met onder meer RacingNews365 , kort na de persconferentie waarin de komst van de Grand Prix van Nederland werd bevestigd, weten dat er wordt uitgegaan van een totale pitstoptijd - dus inrijden, stilstaan en wegrijden - van slechts vijftien seconden. Dat is aanzienlijk minder dan normaliter het geval is. Ga maar na: tijdens de Grand Prix van Spanje waren de Formule 1-coureurs zo'n 25 seconden kwijt met een pitstop. "De ingang wordt versneld, zodat Zandvoort het minste tijdverlies van de kalender krijgt. Daardoor hopen we drie pitstops mogelijk te maken", legt Lammers uit. "De inhaalbewegingen gebeuren tegenwoordig voornamelijk vanwege tactiek. Als de ene coureur op oudere banden rijdt en de ander op nieuwer rubber, dan kan de andere coureur passeren. Door de pitstoptijd te verkorten hopen we strategische alternatieven mogelijk te maken voor de Formule 1-teams", meent de geboren Zandvoorter. Het is nog niet bekend wanneer de Grand Prix van Nederland plaatsvindt, wel is duidelijk dat er vanaf maandag 27 mei kan worden geregistreerd voor de kaartverkoop. Als het Circuit Zandvoort dezelfde afmeting behoudt, dan worden er 71 raceronden gereden. Met medewerking van Joe van Burik

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi