Wat kunnen de coureurs en de teams van de GP van Las Vegas verwachten? Ze weten het zelf nog niet. Natuurlijk is er in de simulator al veelvuldig gereden op het stratencircuit dat onder meer over de iconische 'Strip' gaat rijden in de gokstad. Maar pas vanaf vrijdag als de eerste vrije training wordt gereden, kan er pas echt data verzameld gaan worden.
Pirelli neemt, vanwege het grote onbekende, de drie zachtst mogelijke banden mee naar Las Vegas. Pirelli-baas Mario Isola: "Las Vegas is een stap in het onbekende, voor iedereen denk ik. Las Vegas zal koud zijn, het is een stratencircuit. Daarom werkten we samen met de teams en vroegen we ze van tevoren om simulaties om te proberen te begrijpen hoeveel energie de lay-out van de baan op de banden legt. We kregen informatie van de bedrijven die het asfalt maken om te begrijpen hoe het asfalt werkt. Maar er zijn nog steeds veel vraagtekens bij Las Vegas."
De kwalificatie wordt om twaalf uur 's nachts (lokale tijd) gereden. De temperatuur zal dan rond de vier, vijf graden zijn is de verwachting. Volgens Alexander Albon kan dit voor bizarre situaties gaan zorgen. Coureurs hebben volgens hem dan namelijk meerdere rondes nodig om de banden goed op temperatuur te krijgen, alvorens ze een snelle ronde kunnen gaan neerzetten. "Misschien wel drie, vier rondes", zegt Albon tegen onder meer RacingNews365. In de kwalificatie krijg je dan wellicht maar één kans.
"Het is duidelijk dat de snelheid erg hoog is in Las Vegas. Het voelt extreem snel aan als je in de simulator rijdt. Veel bochten zijn zelfs nog vol gas. Er zijn dus niet zoveel bochten, wat natuurlijk in ons voordeel is. Het wordt vier tot vijf graden denk ik, dat wordt interessant."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!