Het zijn twaalf chaotische uren geweest in Le Mans sinds onze laatste update over de befaamde 24-uursrace. Ferrari en Toyota zijn nog steeds (of opnieuw) de twee fabrikanten die strijden om de zege, maar beide kanten hebben wel verliezen geleden. Toen het op zaterdagavond donker werd, zorgde regen voor opschudding. Niet alle teams waren goed wakker en sommigen waren te laat om voor het einde van de safety car een setje droogweerbanden te halen, waardoor plots outsider Peugeot aan de leiding ging in de Hypercar-klasse. Toyota was het grote slachtoffer en viel met beide auto's enkele plekken terug.
CtU9uE2Mu3V
Dit bericht op Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Giedo van der Garde (@gvandergarde)
Drama
Ferrari nam richting middernacht de leiding over, maar toen gebeurde er van alles. De Italiaanse bolide met nummer 51 spinde, moest uit het gravel worden getakeld en viel terug tot P4. De zusterauto met nummer 50 kende problemen en stond lang stil in de garage en verloor veel tijd. Enkele momenten later ging het goed mis toen er een slow zone werd ingesteld (een zone op het circuit waar de coureurs verplicht langzaam moeten rijden omdat er gevaar is). Giedo van der Garde (uitkomend in de LMP2-klasse) ging netjes op de rem, maar enkele auto's achter hem waren te laat en zo klapten ze achterop de bolide van de Nederlander. Er was veel schade, maar Graff Racing is nog steeds in competitie, rijdend op P42. Een van de topfavorieten, de Toyota met nummer 7 was namelijk ook betrokken bij dit moment en viel uit. Het was de eerste keer in zes jaar dat een Toyota-bolide de finish niet haalde. Na al die chaos was het opnieuw even Peugeot dat aan de leiding lag, maar in de nacht werd de Franse formatie weer voorbijgestoken door de Ferrari met nummer 51, gevolgd door de Toyota met nummer 8. Check hieronder de beelden van het bijzondere incident met Van der Garde. Het artikel gaat daaronder verder.
SzHBUuXrU5M
Strijd
Terwijl de zon langzaam opkwam, ging de heerlijke strijd op Le Mans gewoon door. Ferrari (51) en Toyota (8) lijken op dit moment samen uit te gaan maken wie de 24 uur van Le Mans gaat winnen. Het is de Italiaanse formatie die aan de leiding gaat, met een minuut voorsprong op Toyota. De zusterauto's van beide teams doen dus niet meer mee om de zege. Achter hen rijden de twee Cadillacs, waaronder die van Renger van der Zande op P4, die strijden om de laatste podiumplek, samen met de Peugeot met startnummer 93. In de LMP2-klasse zijn de verschillen klein en doen er nog meerdere teams mee om de zege. Inter Europol Competition gaat aan de leiding, gevolgd door Team WRT, met onder meer Robert Kubica achter het stuur. Job van Uitert en Tijmen van der Helm doen het goed namens Panis Racing. Zij rijden op P4 en in hun klasse en hebben nog uitzicht op eremetaal. Rob Frijns ligt met de tweede Team WRT-auto op P7 in zijn klasse. Bent Viscaal verloor samen met zijn team veel tijd in de pits en rijdt op P15. In de GTE-klasse doet Nick Catsburg mee om de zege. Hij rijdt met nog zes uur te gaan op P2 in zijn Chevrolet. Op P1 rijdt de Porsche van Project 1 met nummer 56. De Iron Dames, een team met alleen maar vrouwen, bezit knap de laatste podiumpositie.
Meest gelezen