De achtervleugel-kwestie hebben we inmiddels achter de rug. Mercedes vond dat die van Red Bull te flexibel was en zorgde er indirect voor dat de FIA ingreep. De tests om de flexibiliteit te meten werden aangescherpt en een handvol teams moest aan de slag om haar achtervleugel minder flexibel te maken. Daaronder was Red Bull, dat niet blij was met de ontwikkeling. Vooral omdat zij vonden dat de voorvleugel van Mercedes minstens zoveel flexte als de eigen achtervleugel. Ruim een week nadat de nieuwe regels omtrent de achtervleugels zijn ingegaan, lijkt Mercedes de bal teruggekaatst te krijgen. Red Bull heeft namelijk aan de FIA gevraagd om de voorvleugel van Mercedes onder de loep te nemen, zo bevestigt Helmut Marko in gesprek met F1 Insider . "We hebben het inderdaad aangekaart bij de FIA dat ze daar naar moeten kijken. Het is een normale procedure. Als je vermoedt dat een ander team de regels te vrij interpreteert en zich in plaats van in een grijs, in een rood gebied bevindt, dan moet er duidelijkheid over komen." "We vertrouwen op het oordeel van de FIA en de maatregelen die de mondiale autosportbond neemt. Als er een verduidelijking van de regels komt, dan zijn wij tevreden", zo laat Dr. Helmut weten. Zelf is hij van mening dat de veelbesproken achtervleugel niet zorgde voor tijdsvoordeel bij Red Bull. "Onze overwinning in Frankrijk heeft al bewezen dat we geen competitief voordeel behaalde uit de achtervleugel." De veranderingen aan de achtervleugel hadden echter wel een financiële impact op Red Bull. Volgens Marko heeft zijn renstal zo'n half miljoen euro neer moeten tikken om de nodige veranderingen door te voeren en de achtervleugel stijver te maken. Als Mercedes vergelijkbare aanpassingen moet doen, dan zullen zij ook in de buidel moeten tasten. Op de baan zal het weinig verschil maken, maar zo staan de twee topteams toch weer quitte, zo redeneert hij.
Meest gelezen