Al maandenlang is er veel te doen over de snelheid van Mercedes op de rechte stukken. Er werd gewezen naar de motor, maar ook naar de achterwielophanging. Nu ligt de achtervleugel van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas onder de loep, omdat deze volgens sommigen iets doet wat niet door de beugel kan. Helmut Marko is ook een van de mensen die wijst naar de achtervleugel van Mercedes, net als eerder ook Max Verstappen al deed. Als de W12 een snelheid van +- 260 kilometer per uur aantikt, dan zou de achtervleugel flexibeler worden en verder doorbuigen, waardoor er een hogere topsnelheid kan worden gehaald.
Red Bull eerder beschuldigd van iets vergelijkbaars
De Oostenrijkse Red Bull-adviseur zegt dat het vergelijkbaar is met hetgeen waar Red Bull eerder dit jaar op werd aangesproken. "Het heeft niets te maken met alles omtrent de DRS van Lewis dat is onderzocht", oordeelt Marko. "Het is in principe vergelijkbaar met dat waar wij in de eerste helft van het seizoen van beschuldigd werden", meent hij. Daarmee doelt hij op de flexibele achtervleugel van Red Bull (en andere teams), waar Mercedes rond het Grand Prix-weekend in Baku over zeurde. De FIA verscherpte destijds de tests voor de achtervleugels, waardoor deze twee keer zoveel gewicht aan moesten kunnen tijdens de tests. Daarop moesten Red Bull en enkele andere teams nieuwe achtervleugels ontwikkelen.
Meest gelezen