McLaren begon het seizoen als het te kloppen team, terwijl Red Bull Racing na een paar ijzersterke jaren ineens wat achter de feiten aan leek te lopen. Lange tijd leek het erop dat het seizoen ook onder die omstandigheden zou gaan eindigen, tot Max Verstappen en Red Bull ineens aan een opmars begonnen rond de Grand Prix van Nederland.
De grote oorzaak zit volgens velen in de mate van ontwikkeling die beide teams hanteren voor de auto's. McLaren is daar inmiddels mee gestopt voor 2025 en richt de aandacht volledig op volgend jaar, terwijl Red Bull nog wel met nieuwe onderdelen op de proppen komt. Die nieuwe onderdelen lijken aan te slaan, zo blijkt wel uit de resultaten van de afgelopen races.
McLaren-teambaas Andrea Stella legt tegenover onder meer RacingNews365 echter uit waarom zijn team daar niet voor heeft gekozen. "Dat zou ons project voor 2026 aanzienlijk aantasten. Wij willen kampioenschappen winnen in de toekomst, en om dat te kunnen doen heb je een competitieve auto nodig. Ik denk dat wij erg zorgvuldig zijn geweest met onze timing voor het volledig switchen naar 2026, en voor het volledige overzetten van onze middelen naar dat project."
"Daar moeten we ook een technisch punt van maken. Vanuit aerodynamisch oogpunt is onze auto al best volwassen. Om daar dan nog één punt aerodynamische efficiëntie aan toe te voegen... Met onze upgrades in Oostenrijk en Canada voegden we er wel meer toe dan één, maar het kost ons weken om één punt te vinden. We hebben een plafond bereikt in onze aerodynamische ontwikkeling."
Andere problemen
En dus ligt de focus bij McLaren nu vol op volgend jaar. "Wat de auto voor 2026 betreft, daar voegen we iedere week weer meer downforce aan toe. Daar moet je nu de beslissingen nemen met de beste informatie die je op dit moment ter beschikking hebt. We mogen ook niet vergeten dat we als kampioen het meeste nadeel ervaren wat betreft de windtunneltijd. Onze middelen zijn dus niet ongelimiteerd en daar moeten we rekening mee houden."
Hoe anders is dat voor Red Bull, waar dus nog wel aandacht geschonken wordt aan de ontwikkeling van de bolide van dit seizoen. Tot in hoeverre dat het 2026-project van de Oostenrijkse renstal aantast is niet helemaal duidelijk, maar volgens Stella is er een logische verklaring voor die keuze. "Wij moesten dus realistisch zijn en onze aandacht op 2026 richten. Maar ik denk ook, als we naar Red Bull kijken en de problemen die zij aan het begin van het jaar hadden, dat zij misschien wat meer ruimte hadden om dit seizoen efficiënt door te ontwikkelen."
"Zo konden zij zich focussen op 2025, en misschien zijn zij wel sneller bereid om iets op te offeren voor 2026. Zij hebben daar misschien andere problemen, dus zeggen ze misschien: 'Laten we ons richten op 2025'", zo lijkt Stella ook te wijzen naar de eigen motor die Red Bull momenteel aan het ontwikkelen is in samenwerking met Ford.
Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!