Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren kiest voor veilige route met circuit als openlucht-windtunnel

McLaren introduceerde tijdens het weekend in Saoedi-Arabië een nieuwe diffuser, maar die werd niet gebruikt tijdens de race. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat daar achter zit.

XPB 1338992 Hi Res
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren-teambaas Andrea Stella legde in Jeddah uit dat de introductie van de nieuwe diffuser in Saoedi-Arabië in feite slechts een test was die werd uitgevoerd tijdens de eerste twee vrije trainingen. De diffuser van de MCL39 werd aan de achterzijde aangepast met een grotere opwaartse helling, waardoor het expansiegebied van de uitstroom van de lucht werd vergroot.

Het is geen grote zichtbare wijziging, maar het was zinvol om het te testen op een circuit zonder hobbels, met een uitgesproken glad asfalt zoals dat van Jeddah. In de praktijk is het alsof het Saoedische circuit werd gebruikt als een windtunnel in de open lucht om de effectiviteit van de diffuser te controleren, terwijl de auto in beweging is.

Dit stelt de engineers in staat om waardevolle gegevens te verzamelen om zo na te gaan in welke omstandigheden de nieuwe diffuser het grootste effect zou hebben. In wezen zijn dit tests om niet alleen de correlatie tussen de simulaties, de windtunnel en de gegevens op de baan te testen, maar ook om te verifiëren of de geïntroduceerde wijziging werkt met de snelheid en de rijhoogtes die in de ontwerpfase waren voorzien. 

De MCL39 vereist weliswaar geen radicale ontwikkelingsingrepen, maar test nu al de verschillende onderdelen van de ontwikkelingen die we binnenkort op het circuit zullen zien, waarbij de performance verbeterd moet worden zonder dat het extra problemen oplevert voor wat betreft bijvoorbeeld de balans en de afstelling van de auto. 

Het is een zeer nauwkeurige methodologische aanpak, gerechtvaardigd door de leidende positie in het kampioenschap. De leidende positie die men langer vast wil houden zonder onnodige risico's te nemen op het gebied van ontwikkelingen.

Praat mee!

x
"Klein foutje" Verstappen-sponsor liep miljoenen mis door weigeren Max-deal