Mastercard heeft in het verleden al vaker op F1-bolides gestaan. In 1997 kwam het Lola F1 Team op de grid, met titelsponsor Mastercard. Het team wilde eigenlijk pas met ingang van de nieuwe reglementen in 1998 deelnemen, maar de teambaas Eric Broadley gaf aan dat door commerciële druk van de sponsors (vooral Mastercard) het team al in 1997 de entree tot de koningsklasse maakte.
Blamage in 1997
De entree was, op zijn zachtst gezegd, geen succes. Het team wist zich niet te kwalificeren voor de Grand Prix van Australië, de eerste race van het 1997-seizoen. De twee bolides, bestuurd door Vincenzo Sospiri en Ricardo Rosset, zaten maar liefst 11 seconden verwijderd van het tempo in de kwalificatie. Ook toen gold al de regel dat de mannen binnen 107 procent van de kwalificatietijd moesten kwalificeren.
Hierdoor mocht het team niet deelnemen aan de Grand Prix, en werd na dit incident, nog voor de tweede GP van het jaar, de Grand Prix van Brazilië, de stekker uit het project getrokken. Eerst door Mastercard, later moest het team vanwege een schuld van zes miljoen pond het team noodgedwongen verkopen.
En nu, een aantal decennia later, lijkt het merk weer terug te willen keren in de Formule 1, meldt SportBusiness. Mastercard zou in gesprek zijn met Mercedes, Ferrari en McLaren. Laatstgenoemde zou bovenaan het wenslijstje van het bedrijf staan.
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!