Palou debuteerde in 2020 in de IndyCar-klasse bij Dale Coyne Racing. Na zijn overstap naar Chip Ganassi Racing (CGR) in 2021 veroverde hij direct zijn eerste titel. Halverwege het seizoen 2022 ontstond er echter onduidelijkheid: Palou ontkende een persbericht van CGR waarin stond dat hij ook in 2023 voor het team zou uitkomen. De Spanjaard stelde in plaats daarvan een overeenkomst met McLaren te hebben gesloten, wat het Britse team bevestigde.
De deal met McLaren werd later aangepast. Palou zou zijn overstap met een jaar uitstellen, terwijl Ganassi hem toestond in 2023 als Formule 1-reserve bij McLaren aan te treden. Uiteindelijk besloot Palou de overstap volledig af te blazen en langer bij CGR te blijven. Hij achtte zijn kansen op een Formule 1-stoel bij McLaren gering, gezien de vaste posities van Lando Norris en Oscar Piastri. Daarmee ontstond volgens McLaren sprake van contractbreuk.
In Londen wordt nu de financiële afwikkeling van de verbroken overeenkomst behandeld. Naar verluidt eist McLaren circa 20 miljoen dollar van de 28-jarige Spanjaard als schadevergoeding.
Hoe staat Palou erin?
"Het wordt tijd, toch?", zei Palou eerder deze maand tegen Fox Sports. "Het is goed dat deze kwestie dit jaar wordt afgerond. Natuurlijk weet ik niet hoe alles gaat uitpakken."
De IndyCar-kampioen gaf aan de zaak graag achter zich te laten: “Dit is mijn eerste keer voor de rechter, dus je weet niet goed wat je kunt verwachten. Maar ik ben blij dat dit de eerste kerst in lange tijd zal zijn zonder dit drama.”
Hoewel Palou nooit in een Formule 1-race voor McLaren reed, maakte hij in 2022 tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten zijn debuut in de eerste vrije training (VT1) voor het team uit Woking. Ook werkte hij meerdere privétests af in McLaren-materiaal.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!