Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren voltooit de meest onwaarschijnlijke ommekeer

McLaren begon het seizoen zeer teleurstellend, maar door de succesvolle ontwikkeling tijdens het seizoen steeg het in de pikorde en werd de vlam die al een aantal jaren ontbrak weer aangewakkerd.

Norris Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De openingsweken van het Formule 1-seizoenvan 2023 waren zorgwekkende tijden voor McLaren, dat het gevoel leek te hebben dit jaar achteraan het veld te moeten gaan concurreren.

De eerste tekenen van misère kwamen bij de onthulling van de auto, toen technisch directeur James Key toegaf dat het team de prestatiedoelen in de winter niet had gehaald. De MCL60, waarin Lando Norris zijn vijfde seizoen in de F1 reed, naast nieuwkomer Oscar Piastri, was traag en niet competitief.

Kort na de start van het jaar verliet Key dan ook McLaren en werd er een nieuwe technische structuur aangekondigd. De veranderingen brachten een ommekeer teweeg voor McLaren, dat een handvol punten scoorde in de eerste raceweekenden, voordat een aanzienlijke upgrade in Oostenrijk de prestaties deed omslaan.

Het team uit Woking steeg in de twee Grands Prix die volgden op de upgrade onmiddellijk in de pikorde, met achtereenvolgende podiumplaatsen voor Norris. De goede vorm zou tot het einde van de campagne aanhouden en het team sloot het jaar af met in totaal negen podiumplaatsen, waarvan twee voor rookie Piastri.

Norris beschreef de ommekeer van McLaren als de grootste ommekeer van een F1-team in de afgelopen 10 jaar, wat de hoop heeft aangewakkerd dat het team een consistente koploper kan worden, nadat het zich dit jaar een aantal keer heeft kunnen mengen met de traditionele topteams.

Lando Norris en Oscar Piastri

Eén van de grootste voordelen van McLaren is de onmiskenbare kracht van haar rijdersduo. Norris wordt gezien als een van de beste coureurs van het veld en Piastri heeft dit jaar laten zien dat hij een ster in wording is. Norris schitterde dit jaar voor McLaren en was de sterkste van het duo. Piastri had echter een jaar aan de kant gestaan en moest zich, zoals alle rookies, aanpassen aan de competitieve eisen van de F1.

Norris eindigde de onderlinge strijd in de kwalificatie met een voorsprong 15-7 en in de race was de eindstand binnen McLaren zelfs 17-5 in zijn voordeel, waardoor hij het jaar afsloot met 108 punten voorsprong op Piastri in het coureurskampioenschap.

Als de auto snel was, kon je er vanuit gaan dat Norris het waar zou maken. Hij sloot het seizoen af met zeven podiumplaatsen, maar wacht nog steeds op die haast ongrijpbare eerste overwinning, die er zeker aan zit te komen.

Middenin zijn reeks topprestaties werd de Brit af en toe onder druk gezet door Piastri, waardoor hij een interne strijd beleefde die in de voorgaande jaren ontbrak. De fouten die je normaal van een rookie zou verwachten, zag je nauwelijks bij Piastri, want de Australiër bepaalde zelf het tempo - inclusief een geweldige prestatie in Qatar - waar hij de sprintpole, de sprintzege en de tweede plaats in de Grand Prix pakte.

Zijn prestaties maakten zoveel indruk op McLaren dat het team geen tijd verspilde om hem langer vast te leggen, tot het einde van het seizoen 2026. Norris en Piastri vormen een van de meest geweldige line-ups op de grid en als McLaren blijft leveren, kunnen de coureurs ongetwijfeld nieuwe hoogten bereiken.

			© RacingNews365
	© RacingNews365

Stella benadrukt belang van herstructurering

McLarens grote herstructurering aan het begin van het jaar zorgde ervoor dat Andrea Stella de rol van teambaas overnam en Rob Marshall en David Sanchez werden gerekruteerd van respectievelijk Red Bull en Ferrari. Ondanks het feit dat de laatste twee grote namen pas in januari 2024 met hun werk bij McLaren zullen beginnen, heeft Stella verklaard dat de veranderingen in de top van het technische team van cruciaal belang waren voor de ommekeer tijdens het seizoen.

"De technische herstructurering was een fundamentele factor," zei hij. "De herstructurering zelf omvat mensen die nog niet begonnen zijn. Als we het hebben over de nieuwe technische samenstelling, met drie technisch directeuren, zijn twee van hen nog niet begonnen."

"Peter Prodromou is verantwoordelijk voor de aerodynamica, David Sanchez voor performance and concepts en Rob Marshall voor engineering and design. Effectief heeft deze structuur duidelijkheid gegeven over de verantwoordelijkheden en heeft het ook mogelijk gemaakt om de aerodynamische afdeling te herstructureren, waarbij Peter Prodromou de leiding kreeg en Giuseppe Pesce werd ondersteund. Dat was op de korte termijn essentieel."

"Deze jongens hebben absoluut een grote rol gespeeld bij het bepalen van de nieuwe richting voor het ontwerp van de auto vanuit aerodynamisch oogpunt. Dit heeft het mogelijk gemaakt om gebruik te maken van het talent dat intern al beschikbaar was bij McLaren", aldus Stella.

Praat mee!

Viaplay
x