McLaren: een team dat met grote namen als Ayrton Senna, Alain Prost en Mika Hakkinen meermaals de geschiedenisboeken herschreef. Ook in de periode dat Lewis Hamilton debuteerde in de Formule 1 was het team ijzersterk: in 2008 werd Hamilton wereldkampioen F1 namens het team. In de periode daarna ging het echter minder met de Britse renstal. In 2009 domineerde Brawn GP, in de jaren erna was het Red Bull dat met Sebastian Vettel vier coureurs- en contructeurstitels binnensleepte. McLaren won zo nu en dan een race, maar dat was het ook wel. De échte klap kwam met de komst van het hybride tijdperk. McLaren verbrak haar jarenlange partnerschap met Mercedes en stapte over naar Honda, wat een erg ongelukkig huwelijk bleek te zijn. De Honda-krachtbron was alles behalve competitief en motorprobleem na motorprobleem deed zich voor. Een zwaar gefrustreerde Fernando Alonso noemt de Honda-motor tijdens de Grand Prix van Japan in 2015 zelfs een ' GP2-engine ', nadat Max Verstappen hem inhaalde in diens Toro Rosso. Het team dat ooit zo dominant was, was anno 2015 niet meer dan een inconsistent middenveldteam. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Eindelijk weer een overwinning
Na een chaotische periode met Honda, werd Renault in 2018 motorleverancier van McLaren. Daarnaast ging het management flink op de schop en werden Carlos Sainz en Lando Norris in 2019 aangesteld als het vaste rijdersduo. Vanaf dat moment ging het beetje bij beetje beter met het team. In 2020 scoorde Norris het eerste podium voor McLaren in jaren, iets dat Sainz herhaalde in Brazilië. Het jaar erop vertrok Sainz naar Ferrari en trok McLaren de ervaren Daniel Ricciardo aan als vervanger. Ook werd motorleverancier Renault aan de kant geschoven en het traditionele partnerschap met Mercedes werd nieuw leven ingeblazen. Het hoogtepunt van het seizoen was een één-tweetje in Monza. Ricciardo won, Norris werd tweede. Tekst gaat verder onder video.
Rampzalige seizoensstart
Ook in 2022 kende McLaren een solide seizoen. De auto was niet superieur, maar toch eindigde het team op een nette vijfde plek in het kampioenschap der constructeurs, nipt achter Alpine. Vanaf dit seizoen vormen Norris en Oscar Piastri het rijdersduo bij de Britse renstal. Laatstgenoemde vervangt Ricciardo, wiens contract werd ontbonden wegens tegenvallende resultaten in 2022. Het seizoen begon rampzalig; McLaren schaarde zich de eerste paar races in het rijtje achterhoedeteams. Waar er in recente jaren nog werd gevochten om podiums, waren Norris en Piastri eerder dit jaar al blij met een finish in de punten.
Comeback
Vanaf de Grand Prix van Oostenrijk wist de meervoudig wereldkampioen het tij te keren. Dit door middel van een flinke upgrade, waarbij de complete auto werd aangepakt. Norris toonde direct snelheid en werd vierde. Eén week later, in Silverstone, kwalificeerden Norris en Piastri zich als respectievelijk tweede en derde, achter polesitter Max Verstappen. Gedurende de Grand Prix reed Norris zelfs kortstondig aan de leiding. Het tweetal finishte knap op de tweede en vierde plaats. Na ook een sterk optreden in Hongarije lijkt McLaren haar vorm te hebben hervonden, ondanks enkele mindere weekenden in Spa, Zandvoort en Monza. Tijdens de recente Grand Prix van Singapore kreeg de bolide van Norris opnieuw een aanzienlijke upgrade, wat bijdroeg aan een tweede plaats voor de jonge coureur. In het aanstaande raceweekend in Japan krijgt ook Piastri de kans om te rijden met de vernieuwde MCL-60. Weet McLaren haar status als topteam in ere te herstellen in het restant van het seizoen en in 2024? De tijd zal het leren.
Meest gelezen