De overtuigende zege van George Russell in Singapore, ondersteund door de sterke prestatie van Kimi Antonelli, wierp de vraag op Mercedes competitiever voor de dag kan komen in de komende races. Een grondige analyse van de performance van de W16 op het stratencircuit toont aan dat de toegenomen snelheid gerelateerd was aan specifiek beheer van de bandenspanningen.
Mercedes voerde namelijk bijzondere aanpassingen door aan de karakteristieke hoeken van de ophanging, zowel voor als achter. In Singapore, waar je alleen een aerodynamisch effect genereert door downforce, was de doorslaggevende factor in performance bandenslijtage, of beter gezegd, het correcte gebruik van de banden.
De algehele balans van de W16 stelde Russell en Antonelli in staat om maximaal vertrouwen te vinden tussen de muren van Marina Bay. De aanpassingen verhoogden daadwerkelijk de mechanische grip op beide assen, waardoor de coureurs de limieten goed konden voelen. Na de eerste vrije training, die nogal problematisch verliep, slaagden de engineers erin om keuzes te maken die bijna volledig tegen de data van de simulator ingingen.
Evolutie
Het ontwikkelingstraject van Mercedes vertoont een duidelijk patroon. Het team introduceerde na enkele races een herziene versie van de achterwielophanging, om deze vervolgens vanaf de Grand Prix van Hongarije weer van de auto af te halen.
Dit toont aan dat de topprestaties van de auto altijd het resultaat waren van een reeks samenhangende factoren, eerder dan een echt uitgangspunt waardoor de auto kon verbeteren. Mercedes heeft dan wel Ferrari overtroffen qua pieken, het lijkt moeilijk te worden om een doorslaggevende rol te spelen in de titelstrijd. Die rol lijkt eerder weggelegd voor Red Bull.
Voor de zes resterende races van het seizoen, beginnend met Austin, is het aannemelijk dat de W16 opnieuw een hoofdrol kan spelen, maar niet altijd. Hoewel verrassingen niet uitgesloten zijn, suggereert het seizoensverloop van Mercedes dat consistentie waarschijnlijk een uitdaging blijft voor het team uit Brackley.
Voorvleugel
De nieuwe voorvleugel die in Singapore werd geïntroduceerd, vormt het laatste stukje in de ontwikkelingspuzzel van de W16. Gedurende het seizoen heeft Mercedes vooral aanpassingen doorgevoerd aan de vloer van de auto, met als doel een toename én een betere verdeling van de aerodynamische downforce te realiseren.
Ontwikkeling vloer
Zoals gezegd is de vloer van de W16 stap voor stap aangepast, met diverse ingrepen op het gebied van micro-aerodynamica — waaronder de toevoeging van vortexgeneratoren aan de buitenzijde van het uitstromende expansieprofiel.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
Praat mee!