De eerste race in de smalle straten van Rome begint vanwege een licht natgeregend wegdek achter de safety car. Dat betekent dat de eerste minuten wegtikken zonder dat er daadwerkelijk geracet wordt. Als er dan daadwerkelijk gestart wordt, gaat vooraan direct mis. Andre Lotterer plaats een overenthousiaste actie bij leider Stoffel Vandoorne, waardoor ze elkaar raken en elkaar klem rijden in één van de eerste bochten. Het maakt dat Robin Frijns en Nyck de Vries direct opschuiven naar de plaatsen vier en vijf. De Nederlanders winnen nog een gratis plekje als de nieuwe leider Oliver Rowland een Drive Through Penalty krijgt voor een te hoog verbruik van elektrische energie. De verhoudingen komen op scherp te staan als iedereen voor de eerste keer de attack mode aanspreekt. Frijns kan aanvallen voor de leiding, maar wordt afgehouden door Vergne, waardoor Di Grassi en De Vries profiteren en binnendoor glippen. Frijns is het momentum dan wat kwijt, terwijl De Vries volop in het gevecht om de leiding zit samen met Di Grassi en De Vries. De Vries kan het langst profiteren van een late attack mode en dringt aan bij de oud-kampioenen, maar in plaats van naar voren te kijken, komt Sam Bird hem met een late manoeuvre voorbij. Mitch Evans volgt in zijn spoor, waardoor beide Nederlanders alsnog ver buiten het podium vallen. Frijns komt daar op P4 nog wel bij in de buurt, maar daar gaat veel chaos aan vooraf. Di Grassi valt stil, waardoor Vandoorne crasht in een poging hem te ontwijken. De Vries, die daar kort achter zat kan ook geen kant op en wordt medeslachtoffer van die schuiver. Als de rookwolken zijn opgetrokken, leidt Vergne de race, voor Bird, Evans, Frijns, Buemi en Rast en zo rijden zo achter de safety car over de streep. Sam Bird heeft de leiding overgenomen in het kampioenschap met 43 punten, gevolgd door Frijns (34) en De Vries (32).
1380896571672367109
WOW! De Mercedessen vliegen eraf! 😱 Nyck de Vries & Stoffel Vandoorne kunnen na een crash niet meer verder in Rome 💥☄️ #ZiggoSportF1 #RomeEPrix pic.twitter.com/5VV0rCGRE2 — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 10, 2021
Meest gelezen