Veer verbaasde gezichten tijdens de eerste testweek, toen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas plots aan hun Mercedes-stuur begonnen te trekken. Het bleek een nieuw, innovatief systeem te zijn van de Silver Arrows , het DAS-systeem. Daarmee kon de toe van de banden worden veranderd, wat op de rechte stukken voor minder drag en bandenslijtage, en in de bochten voor een betere wegligging moet zorgen. Althans, op papier, want zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton klonk na afloop van de testweken in Spanje nog niet echt overtuigd van de toegevoegde waarde van het systeem: "Ik heb het nog niet echt gebruikt. Tijdens sommige runs oefende ik ermee, maar soms ook weer niet", zo legt de Mercedes-coureur uit voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . "Ik heb geen idee of en hoeveel we het gaan gebruiken", erkent de Brit, wiens Finse teamgenoot daarentegen wel overtuigd lijkt te zijn van het nut van het DAS-systeem, zo vertelt Bottas ons. "Gedurende de testweken hebben we er beetje bij beetje steeds meer over geleerd. Onze engineers hebben door deze testdagen meer data weten te verzamelen, waardoor we het systeem steeds beter in zullen kunnen zetten." "We weten namelijk steeds meer over de werking, over de beste situaties om het systeem in te zetten en op welke circuits we het beste wel of geen gebruik kunnen maken van het systeem. We zijn in ieder geval blij dat het op de auto zit, en het begint steeds meer te wennen. Ik zie geen reden waarom DAS in Melbourne niet op de W11 zal zitten." Met medewerking van Aaron Deckers .
Mercedes-coureurs zijn het nog niet eens over nut van DAS-systeem
Meest gelezen