Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes haalt haar gelijk over nieuwe F1-regels na kritiek Red Bull: "Goed dat de FIA doorzet"

In 2023 zien we enkele nieuwe technische regels in de Formule 1, die er op gericht zijn om porpoising tegen te gaan. Red Bull vond dit onnodig, Mercedes was groot voorstander. De GP van Abu Dhabi heeft volgens Toto Wolff en George Russell nogmaals duidelijk gemaakt dat de FIA het bij het juiste einde heeft.

Na lang aandringen van vooral Mercedes besloot de FIA eerder dit jaar in te grijpen. De F1-bolides zouden vanwege het porpoising gevaarlijk zijn en de gezondheid van de Formule 1-coureurs zou in gevaar komen. Zo moest Lewis Hamilton na de GP van Azerbeidzjan de grootste moeite doen om uit zijn bolide te stappen vanwege de rugpijn die hij door het gestuiter op het stratencircuit had opgelopen. Aan de vooravond van de GP van Canada kwam de FIA vervolgens met een Technical Directive over het gestuiter. Deze werd uiteindelijk na wat ophef weer uitgesteld, maar vanaf het GP-weekend in België trad de TD definitief in werking. Er kwam een manier om te meten of de auto's te veel stuiterden. Als de teams boven een bepaalde waarde uitkwamen moesten ze hun rijhoogte verhogen. Op die manier zou het stuiteren minder worden, maar het zou tevens betekenen dat een auto minder snel was. Ook werd een mogelijke interpretatie van de toegestane flexibiliteit van de vloerplaat tegengehouden.

2023-regels

Daarbovenop komen er ook in 2023 technische regelwijzigingen die het gestuiter tegen moeten gaan. De Formule 1-teams zullen hun vloer verplicht 15 millimeter moeten verhogen. Bovendien komen er extra sensoren om het porpoising tegen te gaan. Daarnaast zal de diffuser ook verhoogd worden. Vanuit onder meer Red Bull kwam er commentaar. Teambaas Christian Horner was het niet eens met de nieuwe reglementen, die er door de FIA onder het mom van de veiligheid zomaar doorheen konden worden geduwd. Hij was van mening dat alle knappe koppen in de Formule 1 al snel met eigen oplossingen zouden kunnen komen om het stuiteren tegen te gaan en dat regelwijzigingen dus niet nodig waren. Bovendien wees Red Bull op het feit dat we de laatste maanden nauwelijks nog stuiterende bolides zagen, maar bij Mercedes wijst men dat argument na afloop van het Formule 1-seizoen naar de prullenbak. Toto Wolff en George Russell merkten namelijk op dat de Mercedes W13 nog steeds stuiterde in Abu Dhabi.

Mercedes: "De FIA had gelijk"

Volgens de Mercedes-teambaas zijn de nieuwe regels daarom nog steeds te rechtvaardigen. "In Abu Dhabi hadden we er door de karakteristieken van het circuit weer te maken. Daardoor hebben we een compromis moeten sluiten om het stuiteren tegen te gaan." "Het was een belangrijke herinnering aan het probleem. Je komt tot de conclusie dat het porpoising geen probleem meer is, maar dan kom je op een circuit dat niet eens het slechtst is voor het stuiteren en is het gestuiter plots toch weer terug. Het is daarom goed om het weer te hebben", aldus Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365 . George Russell, een van de meest luidruchtige coureurs als het aankwam op de problemen, zegt nogmaals blij te zijn met de wijzigingen. "We hadden er in Abu Dhabi weer mee te maken. Dat was niet plezierig en mede daarom stonden we verder achter Red Bull dan in de voorlaatste twee races." "Het is dan ook nog steeds goed dat de FIA doorzet en voor volgend seizoen de veranderingen implementeert. Het is duidelijk dat porpoising nog steeds onder ons is", aldus de Britse Mercedes-coureur.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi