Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Portugal 2020

Mercedes haalt opgelucht adem na winst in Portugal: "Dachten dat het lastiger zou worden"

Bij Mercedes was men opgelucht dat men na een zwakke openingsfase snel weer vooraan het veld te vinden was. De McLarens schoten in Portimao uit de startblokken en daardoor dacht het Duits-Engelse team voor een hels karwei te staan, vertelt hoofdengineer Andrew Shovlin.

De openingsronde van de Grand Prix van Portugal was bijzonder spectaculair. De top drie op de grid, bestaande uit Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Max Verstappen, konden nauwelijks grip vinden, vielen terug en daardoor konden Carlos Sainz en Lando Norris zich in hun McLaren opwerken. Omdat het lastig was voor de Mercedes-coureurs om temperatuur in hun banden te krijgen, werd het even spannend in de garage van het meest dominante team in de paddock. Maar Andrew Shovlin vertelt tegen onder meer RacingNews365 dat de tegenstand uiteindelijk allemaal wel meeviel.

"We dachten dat het een stuk lastiger zou worden. Op een aantal momenten in de race waren we best nerveus", geeft hij toe. "In de eerste rondes kon je zien dat we moeite hadden met het opwarmen van de banden. Dan denk je: 'gaat dit allemaal wel lukken, krijgen we de temperatuur wel omhoog en daarmee de banden aan de praat?' Als je naar de temperatuur keek, zag je dat die niet opliep. En dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarin je geen temperatuur kunt krijgen, waardoor je grip vindt, waardoor je vervolgens weer geen temperatuur kunt krijgen."

Gelukkig voor de mensen bij Mercedes werd de ban gebroken door Bottas. "Op dat moment werd Valtteri steeds sneller en kon hij terug naar voren komen. Bij Lewis duurde dat iets langer. Het was best een opluchting toen we zagen dat we sneller waren dan McLaren, want in de eerste ronden maakten we ons wel zorgen over of we hen wel in konden halen."

Met medewerking van Dieter Rencken.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Mercedes

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Portugal 2020 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"