Tot twee keer toe werd Lewis Hamilton afgelopen weekend teruggezet op de Formule 1-grid. Voor de sprintkwalificatie als gevolg van een diskwalificatie na de kwalificatie, voor de hoofdrace vanwege een zelfverkozen motorwissel. Het kon echter niet verhinderen dat Hamilton op zondag een dominante overwinning pakte, na nota bene na een start vanaf de tiende plaats. De zevenvoudig wereldkampioen vloog de concurrentie voorbij op de rechte stukken. Het snelheidsvoordeel was ook zonder het DRS-systeem duidelijk aanwezig. Ja, de nieuwe motor van Hamilton zal voor een handjevol verse pk's zorgen, maar mogelijk verklaart het niet alles, in ieder geval niet het verschil van 30 kilometer per uur ten tijde van de inhaalactie van Hamilton op Verstappen. Er bestaan dan ook wat vraagtekens bij de fans en bij de concurrentie over waar de snelheid van Mercedes plots vandaan komt.
Mercedes reageert op theorieën
Op internet circuleren beelden waarop te zien zou zijn dat Hamilton aan het eind van de rechte stukken zijn stuurwiel een fractie naar zich toe lijkt te trekken, ongeveer zoals bij het DAS-systeem. In 2020 konden de Mercedes-coureurs aan het stuur trekken om de stand van de voorbanden te corrigeren voor wat meer of juist minder wrijving en dus warmte. Deze keer echter is de afstand dat het stuur overbrugt een stuk kleiner, maar het neemt niet weg dat het vragen oproept bij de fans: zien we het überhaupt goed en als dat zo is, wat is de werking ervan? De vraag rees ook of het überhaupt iets met de rechtelijnsnelheid te maken heeft. RacingNews365 vroeg Mercedes om een reactie, waarop men de suggestie met de grond gelijk maakte. Mercedes stelde dat de stuurinrichting voor het hele jaar gehomologeerd is en dat er daarom niks aan veranderd mag worden. De enige beweging die het toelaat is van links naar rechts. Het team kan niet anders dan concluderen dat het om een complottheorie op het internet gaat.
Meest gelezen