Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes slaat zichzelf voor de kop vanwege Red Bull

Waar Red Bull dit jaar vroegtijdig zowel het constructeurs- als het rijderskampioenschap binnen wist te hengelen, liep Mercedes dit seizoen voornamelijk achter de feiten aan. En daar zijn ze zich van bewust.

Hamilton Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Waar in 2021 Red Bull en Mercedes nog aan elkaar gewaagd waren, heeft in 2023 Max Verstappen momenteel als coureur meer punten gehaald dan het team van Mercedes. Met 382 punten staat het team uit Brackley nog wel op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, maar met een verschil van twintig punten op Ferrari is deze tweede plek nog niet vastgesteld.

Na 2021 ging het mis voor Mercedes toen ze besloten met een concept te komen waar de sidepods op de auto's ontbraken, terwijl Red Bull deze juist wel op de auto had. Het zero sidepods-concept bleek niet competitief, maar de Duitse renstal besloot pas halverwege dit seizoen om van dit concept af te stappen en haar verlies te nemen.

De upgrade mét sidepods werd tijdens de Grand Prix van Monaco geïntroduceerd, maar vanwege de karakteristieken van het circuit was na de race nog niet zeker of deze auto met sidepods wel competitief was. De Grand Prix van Spanje volgde, en Mercedes stond met zowel Lewis Hamilton als George Russell op het podium.

"Beter laat dan nooit"

Inmiddels is het team drie podiumplaatsen verder, maar blijven de echte prestaties tot op heden nog uit. McLaren, wat een klantenteam is van Mercedes, weet namelijk sinds een upgrade ook betere prestaties uit de auto te halen. Zo stond Lando Norris in Brazilië nog op het podium terwijl de Mercedes-coureurs terugzakten naar een achtste plek en een DNF.

En hoe dit nu allemaal komt, wil technisch directeur James Allison van Mercedes wel uitleggen. Hij is begin dit jaar van rol gewisseld met Mike Elliott, nadat laatstgenoemde eerder meer op de achtergrond wilde werken. Tot voor kort vervulde Allison deze functie bij Mercedes. Hij laat in Brazilië weten dat het team wel weet welke weg Red Bull heeft gekozen in de afgelopen paar seizoenen. "Ik denk wel te weten op welke punten de Red Bull beter is", zo vertelt hij voor de camera van Viaplay.

Hij geeft eerlijk toe dat dit wel even geduurd heeft: "Ik vermoed dat de andere teams, in ieder geval wij wel, zichzelf een beetje voor de kop slaan dat het zo lang geduurd heeft voordat we het doorhadden."

De toekomst ziet er in ieder geval iets rooskleuriger uit. Allison heeft het gevoel dat Mercedes nu wat meer kennis heeft, en hoopt dat ze een inhaalslag kunnen maken: "Beter laat dan nooit. We hebben nu wel het gevoel dat we het beter begrijpen. Of we ook in staat zijn om snel genoeg die gouden weg in te slaan, dat zal de tijd ons leren."

Bekijk het volledige interview hieronder.

Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Breaking Verstappen test Ferrari onder schuilnaam