Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Met deze grote wijzigingen zet Ferrari de aanval op Verstappen in

Ferrari heeft een grote upgrade meegenomen naar Imola en die lijkt al gelijk goed te werken. Technisch analist Paolo Filisetti duikt in de upgrade en legt uit wat de upgrade precies brengt.

Leclerc Imola FP1
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het pakket aan upgrades voor de SF-24 doorstond de test op het circuit tijdens de eerste twee vrije trainingen tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Charles Leclerc was de snelste in beide sessies en liet ook een uitstekende racepace zien. Het programma van Ferrari bestond uit het valideren van de updates en het evalueren van de correlatie tussen gegevens uit de simulator en de gegevens op de baan. 

Beide sessies werden gekenmerkt door hevige windvlagen met sterke variatie in de windrichting. De SF-24 vertoonde zelfs in deze omstandigheden geen enkel spoor van dynamische onbalans en leek stabiel op de baan te liggen. Opvallend is de hoge tractie die de auto's uit Maranello toonden bij het uitkomen van bochten, iets wat juist een zwak punt was van de vorige versie van de SF-24. De positieve indicaties werden ook bevestigd door een vergelijking met concurrerende auto's. 

De Red Bull RB20, die dit weekend een geëvolueerde vloer en voorvleugel introduceert, was onnauwkeurig bij het ingaan van bochten in de eerste vrije training. Dit verbeterde in de tweede oefensessie, maar het ging ten koste van de snelheid bij het uitkomen van bochten. Vanuit onze informatie hebben de technici van Red Bull in de eerste sessie gekozen voor een set-up met weinig downforce en deze in de tweede sessie aangepast, misschien wel te veel. In de praktijk resulteerde de grotere hoeveelheid downforce op de RB20 in zichtbare traagheid bij het uitkomen van bochten. 

RacingNews365 heeft vernomen dat de technici van het team uit Milton Keynes in de derde vrije training waarschijnlijk een back-to-backtest zullen uitvoeren tussen de vorige configuratie en de geavanceerde. Het doel is om een compromis te vinden tussen aerodynamische efficiëntie en tractie. Zo moet de achterstand op de snelsten, waaronder McLaren, worden verkleind, met name in de tweede sector op Imola.

Tekst loopt verder onder de foto.

Een klein meesterwerk van techniek

Daar waar Ferrari op de vrijdag flirtte met de lucht, was de RB20 daar niet perfect mee in harmonie. In het verleden is het team uit Milton Keynes er echter vaak in geslaagd om het tij te keren wanneer het in de problemen leek te zitten. Eén ding is echter duidelijk: Ferrari heeft ingrijpende veranderingen doorgevoerd, maar heeft tegelijkertijd weinig hoeven te veranderen.

De renovatie, of beter gezegd de ingrijpende wijziging op het gebied van het beheer van de luchtstromen, met speciale nadruk op de hete lucht die het koelsysteem verlaat, is alleen bereikt door een nauwkeurig herontwerp van de interne kanalen. Er zijn daarbij geen wijzigingen aangebracht in de lay-out van het koelsysteem wat betreft de positie van de radiatoren en de intercoolers. Een klein meesterwerk qua techniek, niet alleen op het gebied van aerodynamica, dat het mogelijk maakt om de uitstekende dynamische balans van de SF-24 niet te verstoren.

Zo wil Ferrari dus echt jacht gaan maken op Red Bull Racing en Max Verstappen. De vraag is of dat gelijk al op Imola gaat lukken.

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"