Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Newey uit kritiek op nieuwe reglementen: "Dat is een probleem"

Vanaf 2026 gaat de Formule 1 deels op de schop, als de nieuwe reglementen voor de motoren en het chassis gaan gelden. Adrian Newey, dan werkzaam voor Aston Martin, is niet bepaald blij met de veranderingen.

Newey
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Hoe gaan de verhoudingen in de Formule 1 zijn als de nieuwe reglementen in werking treden in het seizoen 2026? Dat is een vraag die op ieders lippen brandt, maar nu natuurlijk nog niet te beantwoorden is. Wel is het zo dat er al druk gewerkt wordt om de nieuwe regels optimaal toe te passen op de F1-wagens.

Adrian Newey, topontwerper van Red Bull die menig wereldtitel op zijn naam heeft staan, heeft in het verleden bewezen nieuwe reglementen in het voordeel van zijn team te kunnen buigen. Hij maakt volgend seizoen de overstap naar Aston Martin, maar heeft zo zijn bedenkingen over de invoer van de nieuwe reglementen.

"Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst nieuwe regels waren voor zowel het chassis als de motor", zegt Newey tegen DAZN. "De regels voor de motor zijn enige tijd geleden vastgesteld en er is toen niet nagedacht over de bijbehorende chassisregels. “Het is een probleem waar de FIA en de teams nu mee te maken hebben. Hoe zal het werken? Dat is niet echt duidelijk."

In simulaties met auto's die reden volgens de reglementen van 2026 bleek dat er vooral op de rechte stukken problemen ontstaan. "Er is nog steeds veel bezorgdheid dat de auto's aan het einde van de race op het rechte stuk aanzienlijk langzamer zullen zijn dan aan het begin, omdat de batterij leeg zal raken."

Andere fabrikanten aantrekken

De vanaf 2026 ook geldende chassisregels zijn gekomen om dit verlies te compenseren, maar volgens Newey heeft dit ook een groot nadeel. "Het belangrijkste voor de Formule 1 is het originele karakter van de auto's. Als de chassisregels - die vooral betrekking hebben op aerodynamische regels - te beperkend worden, zullen alle auto's er hetzelfde uitzien."

Newey maakt daarbij de vergelijking met de IndyCar die in de jaren 90 streed met de Formule 1 om de prominentste raceklasse te zijn, maar enorm terugviel door beperkende chassisregels. Volgens hem zijn de nieuwe regels er vooral om nieuwe autofabrikanten te verleiden om in de F1 te stappen. "Audi doet mee, Honda heeft zijn beslissing om te vertrekken teruggedraaid. Maar voor mij zit de waarde in de teams, niet in de fabrikanten. Die komen en gaan. Ze veranderen van CEO, ze besluiten plotseling dat ze liever een tennistoernooi sponsoren dan de Formule 1. Dat hebben we regelmatig gezien."

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt cruciaal voor Max Verstappen en Red Bull, vooral wegens een langverwachte update. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen gelauwerd Red Bull-unicum dreigt: "Dat is wel heel extreem, hè?"