Hoe gaan de verhoudingen in de Formule 1 zijn als de nieuwe reglementen in werking treden in het seizoen 2026? Dat is een vraag die op ieders lippen brandt, maar nu natuurlijk nog niet te beantwoorden is. Wel is het zo dat er al druk gewerkt wordt om de nieuwe regels optimaal toe te passen op de F1-wagens.
Adrian Newey, topontwerper van Red Bull die menig wereldtitel op zijn naam heeft staan, heeft in het verleden bewezen nieuwe reglementen in het voordeel van zijn team te kunnen buigen. Hij maakt volgend seizoen de overstap naar Aston Martin, maar heeft zo zijn bedenkingen over de invoer van de nieuwe reglementen.
"Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst nieuwe regels waren voor zowel het chassis als de motor", zegt Newey tegen DAZN. "De regels voor de motor zijn enige tijd geleden vastgesteld en er is toen niet nagedacht over de bijbehorende chassisregels. “Het is een probleem waar de FIA en de teams nu mee te maken hebben. Hoe zal het werken? Dat is niet echt duidelijk."
In simulaties met auto's die reden volgens de reglementen van 2026 bleek dat er vooral op de rechte stukken problemen ontstaan. "Er is nog steeds veel bezorgdheid dat de auto's aan het einde van de race op het rechte stuk aanzienlijk langzamer zullen zijn dan aan het begin, omdat de batterij leeg zal raken."
Anderen bekeken ook:
Andere fabrikanten aantrekken
De vanaf 2026 ook geldende chassisregels zijn gekomen om dit verlies te compenseren, maar volgens Newey heeft dit ook een groot nadeel. "Het belangrijkste voor de Formule 1 is het originele karakter van de auto's. Als de chassisregels - die vooral betrekking hebben op aerodynamische regels - te beperkend worden, zullen alle auto's er hetzelfde uitzien."
Newey maakt daarbij de vergelijking met de IndyCar die in de jaren 90 streed met de Formule 1 om de prominentste raceklasse te zijn, maar enorm terugviel door beperkende chassisregels. Volgens hem zijn de nieuwe regels er vooral om nieuwe autofabrikanten te verleiden om in de F1 te stappen. "Audi doet mee, Honda heeft zijn beslissing om te vertrekken teruggedraaid. Maar voor mij zit de waarde in de teams, niet in de fabrikanten. Die komen en gaan. Ze veranderen van CEO, ze besluiten plotseling dat ze liever een tennistoernooi sponsoren dan de Formule 1. Dat hebben we regelmatig gezien."
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt cruciaal voor Max Verstappen en Red Bull, vooral wegens een langverwachte update. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!