De komst van Viaplay in Nederland maakte in 2021 de tongen los: de Formule 1 verhuisde van Ziggo naar het Scandinavische bedrijf en het betekende een ware aardverschuiving. Een geheel nieuw geluid zou er vanaf 2022 in de Nederlandse huiskamers klinken.
De launch van Viaplay in 2022 verliep niet zonder slag of stoot, mede door technische problemen, maar uiteindelijk wist het bedrijf in Nederland voet aan de grond te krijgen en draait de Nederlandse tak goed. In een openhartig interview met RacingNews365 loopt CEO Roger Lodewick niet weg voor de kritiek die er was. Critici verweten het merk dat het de struisvogeltactiek toepaste door te lang de kop in het zand te steken en te doen alsof er geen problemen waren.
"Viaplay moest in Nederland in zeer korte tijd een organisatie opzetten. Dat was zeer lastig, maar men heeft het gezien de tijdsdruk toch heel goed voor elkaar gekregen. Wat betreft de communicatie had dat wel beter gekund en misschien hebben we soms de kop te veel in het zand gestoken", blikt Lodewick terug op de eerste maanden van 2022, toen het bedrijf te maken kreeg met kritiek omtrent de app en uitzendingen. "Dat wil ik wel helemaal anders doen, laat ik daar duidelijk in zijn."
"Als bedrijf draaien we in Nederland erg goed. Natuurlijk hadden we in het begin (technische) problemen, dat zal ik niet ontkennen. Als ik kijk naar hoe weinig problemen van technische aard we nog hebben, dan is dat zeer weinig. Ook andere streamingdiensten hebben weleens problemen, maar dat wordt minder belicht. Soms liggen we onder een vergrootglas en we willen het sentiment in de komende jaren veranderen, maar dat kost ook tijd."
Het is geen vraag of Viaplay in Nederland blijft. Wij blijven!
Op wereldwijd toneel kende Viaplay een zeer zwaar jaar. Het bedrijf kon de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken en moest pas op de plaats maken. Een grote reorganisatie betekende dat er de nodige ontslagen vielen en dat Viaplay zichzelf terugtrok uit een aantal landen. Intern is hard gewerkt aan de herstructurering van het bedrijf, waar ook in de top een frisse wind waait.
Viaplay kende in Nederland geen financiële problemen en de blik is vol gericht op de toekomst. Exacte cijfers over het aantal abonnees in Nederland deelt het bedrijf niet, maar dat aantal ligt in ieder geval zeer ruim boven de miljoen.
Lodewick wil dat Viaplay meer de binding met het Nederlandse volk krijgt in de komende jaren en licht zijn strategie toe. "De organisatie van Viaplay Nederland staat intern goed. De kwaliteit van onze programma’s is goed. We moeten nu onze marketing- en communicatieafdelingen verder opbouwen en gaan verbeteren. Daarbij willen we ook meer de verbinding zoeken met de Nederlandse fans. Dat is een van mijn eerste speerpunten."
"Dat begint met communiceren met de achterban. Vanuit Nederland, vanuit de lokale markt. Sport is emotie, je moet de taal van het volk spreken. Het tv-product dat we hebben is goed, maar natuurlijk kan dat ook altijd beter en ook daar kijken we naar."
"De eerste prioriteit is om de organisatie goed op orde te hebben. Daarna gaan we kijken hoe we het product nog meer Nederlands kunnen maken, wat gezelliger."
Het interview gaat verder onder de afbeelding van Lodewick
Vol inzetten op nieuwe Formule 1-deal
Bouwen aan het team en de toekomst staat centraal in de plannen voor Viaplay Nederland. Een toekomst waarin Formule 1 een belangrijke rol moet spelen, maar het sportaanbod is met onder meer darts (PDC) en aansprekende buitenlandse voetbalcompetities zoals de Bundesliga en de Premier League groot.
Het huidige F1-contract met Liberty Media loopt nog tot en met december 2024. Momenteel lopen de gesprekken tussen Viaplay en de Liberty Media over een nieuw meerjarig contract, dat waarschijnlijk een looptijd van drie of vier jaar zal hebben.
'Viaplay is here to stay', klinkt het uit de mond van Lodewick. De Formule 1-fans kunnen dit jaar genieten van een nog groter F1-aanbod. Vanzelfsprekend worden alle F1 trainingen, kwalificaties en races live uitgezonden, maar abonnees van Viaplay krijgen door een unieke samenwerking met de Formule 1 ook gratis de beschikking over F1 TV Pro. Dit geeft de fans toegang tot meer onboardkanalen tijdens de race, maar ook tot additionele content.
"We willen het beste aanbod hebben voor de F1-fans, vandaar ook dat we het partnership met F1 hebben gesloten. Je hebt het complete pakket, inclusief F1 TV Pro. Daarnaast hebben we momenteel een erg aantrekkelijke jaaraanbieding die zeer competitief is en lager is dan het jaarabonnement van vorig jaar", legt Lodewick uit.
Klik hier voor de jaaraanbieding van Viaplay
De toekomst vreest hij allerminst, maar ziet hij als een mooie uitdaging. Lodewick is optimistisch gestemd dat de Formule 1 de komende jaren ook 'gewoon' te zien is bij Viaplay.
"Als alles gaat zoals we hopen dat het gaat, hebben we in 2025 nog altijd de F1-rechten en gaan we hele mooie dingen doen. Als we de rechten verlengen is het ook voor de Nederlanders een bevestiging dat we hier zijn voor de toekomst. Veel andere tv-aanbieders zijn ook niet Nederlands, maar doordat die al langer in Nederland actief zijn voelt dat voor de markt anders."
"Het is geen vraag of wij in Nederland blijven. Wij blijven. Viaplay kan door de andere (sport)rechten die we hebben ook bestaan zonder Formule 1. Natuurlijk zou dat dan anders zijn. Ik ben iemand die realistisch en optimistisch is en denk dat we een goede kans maken en dat wij onze F1-deal kunnen verlengen."
Naar verwachting komt er binnen enkele maanden meer duidelijkheid over de F1-rechten in Nederland. De verwachting is dat naast Viaplay ook Ziggo een bod uit wil brengen.
Wie is Roger Lodewick - CEO Viaplay Nederland
Roger Lodewick is de CEO voor Viaplay Nederland. Lodewick heeft een succesvol trackrecord met 20 jaar aan ervaring in de wereldwijde entertainment-, gaming en media-industrie. Tevens was hij werkzaam voor diverse bedrijven in de sport.
Recent was Lodewick werkzaam voor ESL, 's werelds grootste esports- en gamingfestivalbedrijf. In het verleden bekleedde Lodewick topfuncties bij Modern Times Group (MTG), waar hij CEO was van DreamHack Sport Games en co-CEO van DreamHack.
Tevens werkte Lodewick 12 jaar bij Team Marketing AG als Media Sales & Product Executive, het exclusieve wereldwijde marketingbureau voor de UEFA Champions League en UEFA Europa League. In zijn rol was Roger verantwoordelijk voor de verkoop van mediarechten in meerdere Europese gebieden en een groot deel van Afrika. Daarnaast maakte Lodewick deel uit van het team dat de UEFA Europa League en de commerciële rechten centraliseerde naar de UEFA.
Win 50 keer je inzet indien Verstappen of een andere favoriet de GP van Las Vegas wint!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!