Vorige week onthulde RacingNews365 dat Nyck de Vries dichtbij een Alfa Romeo-contract was voor 2022. Een dag later zorgde Kimi Raikkonen er door aan te kondigen na dit seizoen met pensioen te gaan voor dat de rijdersmarkt in een stroomversnelling geraakte.
Die rijdersmarkt leek op papier te draaien rond Mercedes, Alfa Romeo en Williams, waar op dat moment slechts één iemand zeker was van een zitje voor 2022: Lewis Hamilton. Een week later zijn er echter vijf coureurs zeker van hun zitje bij de drie eerdergenoemde teams.
Valtteri Bottas werd aangekondigd bij Alfa Romeo, George Russell nam zijn zitje in bij Mercedes en deze dinsdag werden bij Williams Alexander Albon en Nicholas Latifi bevestigd voor 2022, zoals deze website had voorspeld. Alleen dat zesde stoeltje, dat nu wordt bekleed door Antonio Giovinazzi, is voor komend seizoen nog niet gevuld.
De Vries en zijn kansen bij Alfa Romeo
Doordat alles zo snel is gegaan, zijn de kansen van Nyck de Vries er niet beter op geworden. De grotere teams aasden en azen allemaal op een F1-zitje voor de coureurs uit hun (junior)programma's die niet in de hoofdmacht aan de slag kunnen.
Red Bull zocht voor Albon, Mercedes zoekt voor De Vries, Ferrari heeft Giovinazzi, Schumacher en Ilott, maar ook Renault heeft zich ondertussen in de strijd gemengd. Albon is inmiddels voorzien, terwijl ook Schumacher zeker lijkt te zijn van zijn zitje bij Haas. Bij Alfa Romeo ligt er echter nog ruimte, want het aanblijven van Giovinazzi is allerminst zeker.
Maar dat er veel te veel namen zijn die strijden om dat ene stoeltje, dat moge duidelijk zijn. Ferrari had de laatste jaren zeggenschap over het zitje bij Alfa Romeo, maar de twee partijen werken niet meer zo nauw samen als eerst het geval was.
Sinds de stroomversnelling op de coureursmarkt heeft ook Alpine zich met Formule 2-coureur Guanyu Zhou gemeld voor het tweede Alfa-stoeltje naast Bottas. De Chinees neemt tientallen miljoenen aan sponsorgeld mee en de Formule 1-bazen zullen een Chinese coureur ook zeker aanmoedigen. De Nederlandse markt is met Max Verstappen al redelijk gepenetreerd, terwijl er in China nog heel veel winst te behalen valt. Zhou lijkt dan ook plots de betere papieren te hebben.
De kansen van De Vries zijn echter zeker nog niet verkeken. Alfa Romeo zal echter geen haast hebben nu vrijwel alle andere stoeltjes al bezet zijn, dus zo kunnen ze alle verschillende opties in alle rust afwegen.
Wat zijn de alternatieven?
Zijn er nog andere kansen voor De Vries in de Formule 1 behalve het tweede Alfa Romeo-stoeltje? Er zijn twee andere teams die hun coureurs voor 2022 nog niet bevestigd hebben. Bij Haas is het nog niet officieel aangekondigd dat Mick Schumacher en Nikita Mazepin volgend jaar wederom voor de Amerikaanse renstal uitkomen, maar dat lijkt slecht een formaliteit te zijn.
Bij Aston Martin lijkt het op papier eveneens een kwestie van tijd voordat het aanblijven van Lance Stroll en Sebastian Vettel wordt bevestigd, maar in de wandelgangen doen er wat geruchten de ronde dat papa Stroll kijkt naar opties ter vervanging van Vettel. Achter de schermen zou het niet helemaal boteren tussen de twee en de afgelopen week kwamen er al geruchten dat Lawrence met Alonso om tafel zou hebben gezeten voor een 2022-contract voordat de Spanjaard zich later uiteindelijk committeerde aan Alpine.
Aston Martin erkende dat Lawrence samen met Flavio Briatore (Alonso's manager, red.) had geluncht, maar benadrukte dat dit slechts een sociale aangelegenheid was en dat er niks achter gezocht moest worden. De twee lunchten immers wel vaker samen, was de uitleg. Of er behalve rook ook vuur is, moet nog blijken.
Mocht Vettel inderdaad buiten worden gewerkt bij Aston Martin, dan is het team een logische bestemming voor De Vries. Toto Wolff en Lawrence Stroll zijn twee handen op een buik; Wolff investeerde in Aston Martin en ook Mercedes nam vorig jaar een aandeel in de autofabrikant die in handen is van vader Stroll.
Conclusie
Al met al is de snelheid waarmee de af en toe knotsgekke rijderscarrousel aan het draaien is na de aankondiging van Williams aanzienlijk afgenomen. Nyck de Vries viste bij de renstal uit Grove achter het net, maar mogelijk is er in Zwitserland bij Alfa Romeo nog een plek. Een gekke twist zou nog kunnen zorgen voor een andere mogelijkheid, maar die lijkt momenteel erg onwaarschijnlijk.
Steeds meer puzzelstukjes vallen dus op hun plaats voor 2022, maar voor De Vries voorlopig nog niet op de juiste plaats. Dat kan echter nog gebeuren. Wie weet zien we in 2022 twee Nederlandse coureurs in de Formule 1, maar anders hebben we in de Formule E in ieder geval gewoon een wereldkampioen rondrijden. Mocht De Vries namelijk de boot missen, dan kan hij gewoon terugvallen op zijn zitje bij Mercedes in de elektrische raceklasse. Wordt vervolgd.
Rijdersmarkt 2022
Team | Coureur 1 | Coureur 2 | Kanshebbers |
---|---|---|---|
Mercedes | Lewis Hamilton | George Russell | - |
Red Bull | Max Verstappen | Sergio Perez | - |
McLaren | Lando Norris | Daniel Ricciardo | - |
Aston Martin | ? | ? | Stroll, Vettel, De Vries (?) |
Alpine | Fernando Alonso | Esteban Ocon | - |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz | - |
AlphaTauri | Pierre Gasly | Yuki Tsunoda | - |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | ? | Giovinazzi, De Vries, Zhou, Ilott |
Haas | ? | ? | Schumacher, Mazepin |
Williams | Alex Albon | Nicholas Latifi | - |
Ook interessant:
Coronel: "Russell kan het einde van de carrière van Hamilton betekenen"
Tom Coronel denkt dat de komst van Russell wel eens het einde van Hamiltons carrière in kan luiden, zo vertelt hij in de video hieronder. Verder blikt hij terug op dat geweldige weekend in Zandvoort.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!