Op woensdag moest de laatste horde op weg naar het definitief aannemen van enkele ingrijpende nieuwe regels overwonnen worden. De World Motor Sport Council moest formeel nog akkoord gaan met de nieuwe regels. Zonder uitzondering heeft het hoogste orgaan van de FIA dat gedaan. De belangrijkste wijzigingen in de reglementen voor de periode 2020-2022: Het staat de FIA vrij om de kalender voor 2020 zonder toestemming van de teams aan te passen. In 2020 mogen de motorleverancier minder upgrades doorvoeren In 2020 mogen de teams minder aerodynamische tests uitvoeren en de motorleveranciers minder uren draaien op de testbank In 2021 wordt in grote lijnen met dezelfde bolides gereden als in 2020. Middels een tokensysteem mogen enkele wijzigingen doorgevoerd worden. Vanaf 2021 mag er jaarlijks maar één motorupgrade worden geïntroduceerd, vanaf 2023 bevriest het reglement helemaal. Het budgetplafond voor 2021 wordt definitief verlaagd van 175- naar 145 miljoen dollar. Bij elke GP meer of minder dan 22 komt er een miljoen bij of gaat er een miljoen af. In 2022 en 2023 neemt het maximumbudget jaarlijks met 5 miljoen dollar af, tot 135 miljoen in 2023. Het aantal testuren die de F1-teams mogen draaien in de windtunnel wordt bepaald aan de hand van de uitslag in het constructeurskampioenschap. De nummer 1 krijgt aanzienlijk minder uren beschikbaar ten opzichte van de nummer laatst, in een poging om het veld dichterbij elkaar te krijgen.
Meest gelezen