Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Overzicht: Mercedes en Ferrari langzaam richting gridstraffen, Verstappen nog veilig

Na de eerste zeven Grands Prix van het Formule 1-seizoen komen er al meerdere coureurs dicht bij een gridstraf voor het aantal motorwissels. Hieronder een overzicht van alle coureurs en de gewisselde componenten.

Verstappen Russell
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Verstappen Russell Spain

De Formule 1-coureurs kunnen in 2022 gridstraffen krijgen wanneer zij te veel motoronderdelen gebruiken. Dit geldt voor de volgende zeven onderdelen:

  • Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
  • Turbo Charger (TC): max 3 stuks
  • MGU-H: max 3 stuks
  • MGU-K: max 3 stuks
  • Energy Store (ES): max 2 stuks
  • Control Electronics (CE): max 2 stuks
  • Exhaust (EX): max 8 stuks

Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van Monaco.

Max Verstappen heeft vooralsnog alleen gebruik gemaakt van een nieuwe uitlaat, terwijl teamgenoot Sergio Perez al een tweede MGU-H heeft gekregen van Red Bull. Bij Ferrari en Mercedes hebben de coureurs al wat meer onderdelen gebruikt. Vooral bij Charles Leclerc en Carlos Sainz komt een gridstraf langzaam in de buurt.

De eerder gebruikte onderdelen mogen overigens vaker gebruikt worden. Wie bijvoorbeeld een derde verbrandingsmotor (ICE) installeert in de bolide, mag de eerste twee nog altijd gebruiken.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Russell 2 2 2 2 1 1 2
Hamilton 2 2 2 2 1 1 2
Verstappen 1 1 1 1 1 1 2
Perez 1 2 2 1 1 1 3
Leclerc 2 2 2 2 1 1 3
Sainz 2 2 2 2 1 2 3
Ricciardo 1 1 1 1 1 1 1
Norris 2 2 2 2 1 1 2
Alonso 4 4 4 4 3 3 4
Ocon 2 2 2 2 2 2 2
Gasly 3 3 3 3 2 2 5
Tsunoda 3 3 3 3 1 1 3
Stroll 1 1 1 1 2 1 1
Vettel 2 2 2 2 2 2 2
Albon 1 1 1 1 2 2 1
Latifi 1 1 1 1 2 1 1
Bottas 2 3 3 2 1 2 4
Zhou 2 2 2 2 1 1 3
Magnussen 2 2 2 2 2 2 3
Schumacher 2 2 2 2 2 2 3

Ook interessant:

Verstappen moet wederom boven zijn Red Bull uitstijgen

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken we uitgebreid vooruit op de GP van Azerbeidzjan, maar staan Tom Coronel en co. ook stil bij alle andere gebeurtenissen in F1. Wat te denken van de contractverlenging van Sergio Perez? Beluister de nieuwe podcast hieronder.

17 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt