De eerste bocht op het Circuit of the Americas zorgt wel vaker voor chaos, en dat bleek tijdens de sprintrace opnieuw. Oscar Piastri nam een wijde lijn in bocht 1 om vervolgens strak naar binnen te kruisen. Daarbij kwam hij in contact met een diep inremmende Nico Hülkenberg, die op zijn beurt zijn plek probeerde te verdedigen tegenover Fernando Alonso.
Het kwam tot contact: Hülkenberg spinde, terwijl de wagen van Piastri even de lucht inging en vervolgens tegen die van Norris eindigde. De race zat er direct op voor beide McLarens en Alonso, terwijl Hülkenberg door de schade een pitstop moest maken en achteraan moest aansluiten. Ondertussen won Max Verstappen de race, waardoor de Nederlander weer acht punten goedmaakte in de strijd om het wereldkampioenschap.
Veel fans en analisten vonden dat Piastri de hoofdschuldige was van het incident. Volgens hen had de Australiër moeten weten dat er auto’s zouden zitten op de lijn waarop hij wilde kruisen. De wedstrijdleiding kwalificeerde het incident als een race-incident, waardoor er geen straffen volgden. Piastri deelt de mening van de stewards. In gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365, doet hij zijn verhaal over de startcrash:
"Ik was ver verwijderd van de apex. Ik denk ook dat de coureurs achter me behoorlijk diep inremden. Had ik iets anders kunnen doen? Misschien wel. Maar de andere optie was om twee of drie wagens voorbij te laten gaan. Ik kan niet zomaar buiten de baan gaan rijden en de rest alle ruimte laten. Dus ja, ik denk dat het een race-incident was."
Zesde startpositie
De kwalificatie verliep ook niet vlekkeloos voor Piastri. De Australiër moest tijd toegeven op Verstappen en Norris, en zag zelfs Charles Leclerc, George Russell en Lewis Hamilton aan zich voorbijgaan. Als resultaat start hij vanaf de zesde positie.
Piastri maakt zich daar verder weinig zorgen over: "Ik heb wel eens vaker vanaf deze positie moeten starten. Ik ga gewoon doen wat ik normaal ook doe, en dat is het pakken van de kansen die zich voordoen. Het is een kwestie van het inschatten van risico's, en natuurlijk ga ik mijn best doen. Dat is alles wat ik kan doen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!