Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: banden slijten in Brazilië minder hard dan in Mexico

Het was een vreemd gezicht, twee weken geleden. Waar de Formule 1-coureurs het anno 2018 vrijwel altijd af kunnen met een eenstopper gedurende een race, had de meerderheid twee onderhoudsbeurten nodig om veilig aan de eindstreep te komen.

Valtteri Bottas spande de kroon. De tweede viool van Mercedes kwam liefst drie keer binnen om zijn banden te wisselen en reed op die manier vier verschillende stints. Verder dan een vijfde plek, op een rondje van winnaar Max Verstappen, zou de Fin niet komen.

De voorman van de motorsporttak van Pirelli, Mario Isola, beloofde voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië dat het niet nogmaals zo letterlijk een slijtageslag zou worden. De Italiaan meent dat er in Mexico uitzonderlijke omstandigheden waren waardoor het rubber zo'n kort operationeel raamwerk had. "We zijn hier wat conservatiever te werk gegaan", wijst Isola op de compounds die Pirelli heeft meegebracht. Waar de coureurs in Mexico over de zachtste banden beschikten, mogen ze het in Brazilië doen met de medium, de soft en de supersoft. "De rijders kunnen zodoende waarschijnlijk iets meer pushen." Isola liet bovendien weten geen voorstander te zijn van het besparende racen van tegenwoordig. Brandstof en banden moeten ongeveer elke ronde worden gecheckt, om te voorkomen dat het rubber snel slijt of er teveel brandstof wordt gebruikt.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris