We zijn nog aan het bijkomen van het Formule 1-seizoen 2025, dat ruim een week geleden werd afgerond, maar Pirelli richt de blik alvast op volgend jaar. De bandenleverancier heeft namelijk bekendgemaakt met welke banden er tijdens de eerste drie races van het jaar wordt gereden.
In Australië, waar het F1-seizoen 2026 wordt afgetrapt in het eerste volledige weekend van maart, kiest Pirelli voor de C3, de C4 en de C5, waarbij de zachtste bandensoorten van het stel worden meegenomen. In China wordt er gekozen voor hardere banden, want dan worden de C2, de C3 en C4 meegenomen, waarbij de C4 dan de zachtste band is. Voor Suzuka worden de aller hardste banden van de hele range meegenomen. De C1 maakt dan voor het eerst in 2026 zijn intrede, gevolgd door de C2 en C3.
Door alle compounds in de eerste drie weekenden te gebruiken, kan Pirelli de verschillen in performance tussen alle banden grondig evalueren, net als hun bestendigheid tegen graining en oververhitting. Dat kan weer helpen bij het bepalen van de bandenkeuzes voor de Europese races.
In 2026 wordt er overigens op gloednieuwe banden gereden, waarbij de afmetingen van de banden anders zullen zijn. De breedte van de voorbanden gaat van 305 millimeter naar 280 millimeter, terwijl de achterbanden van 405 millimeter naar 375 millimeter breed gaan. De wielen blijven 18 inch, zoals ze ook in 2025 waren.
Voordat de coureurs echter aan de start verschijnen in Australië, worden er drie testweken georganiseerd. Eind januari wordt er in Barcelona achter gesloten deuren getest, waarna er in februari twee keer drie dagen wordt getest in Bahrein. Dat stelt de teams in staat om zich voor te bereiden op de volledig nieuwe auto's, onder de nieuwe reglementen.
Meest gelezen










Praat mee!