Pirelli stond aan de start van de allereerste Grand Prix, die van Groot-Brittannië in 1950. Het Italiaanse rubber was te vinden bij de Alfa Romeo's en Maserati's en het werd een 1-2-3'tje voor de Alfa Romeo's. Giuseppe Farina won de race, gevolgd door Luigi Fagioli en Reg Parnell. Pirelli was in het vervolg tijdens 499 Grands Prix van de partij, tussen 1950 en 1958, 1981 en 1991 en vanaf 2011 tot nu. De Grand Prix van Nederland wordt dus de 500e voor de Italiaanse bandenleverancier.
Dat moet natuurlijk gevierd worden, al zal dat niet op bombastische wijze gebeuren. In Zandvoort zullen alle bolides en alle droogweerbanden voorzien worden van een speciaal '500 GP's'-logo. Dit logo werd eerder dit jaar in Londen, tijdens de viering van het 75-jarig bestaan van de Formule 1, voor het eerst getoond.
Het jubileumfeestje zal een week later een vervolg krijgen. In Monza zullen teamleden en coureurs enkele uren voor de start van de race samen met het management van de F1, de FIA en Pirelli poseren voor een feestelijke foto. Pirelli is daarnaast de titelsponsor van de Grand Prix van Italië.
Pirelli neemt voor de Grand Prix van Nederland de C2-, C3- en C4 compound mee. Daarmee kiest de bandenleverancier voor zachtere banden dan vorig jaar, toen de C1, C2 en C3 beschikbaar waren. Pirelli hoopt daarmee een grotere variatie in bandenstrategieën te krijgen, met de mogelijkheid op tweestoppers. Toch geven de simulaties momenteel nog aan dat de éénstopper de snellere strategie zal zijn, vooral omdat inhalen op het smalle circuit moeilijk is.
De vraag is of we dit weekend überhaupt in die situatie terecht komen, aangezien er over het hele weekend veel regen wordt verwacht. Mocht het het hele weekend nat zijn, dan zou dat sowieso vrij vervelend zijn voor Pirelli, aangezien de feestelijke logo's niet op de intermediates en full wets te zien zijn. Wat het weer precies doet en welke banden we daardoor te zien krijgen, zal komend weekend moeten blijken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!