De grote vraag tijdens het gehele weekend is wat het weer gaat doen op Interlagos. Op dit moment lijkt het erop dat de race in droge omstandigheden verreden gaat worden, en dus kan er gekeken worden naar de ideale strategieën voor de Grand Prix. Zoals gewoonlijk heeft Pirelli een divers aanbod aan verschillende strategieën waar de teams uit kunnen kiezen.
De meest voor de hand liggende is, zoals vaker, de éénstopper. Hierin zijn diverse variaties te vinden, afhankelijk van de bandenslijtage tijdens de race. Een start op zacht is volgens Pirelli het snelste, waarna coureurs kunnen kiezen voor een vroege stop naar de harde band of een wat latere stop naar de mediumband. De coureurs die starten op de mediumband worden aangeraden om vervolgens naar de harde band te wisselen.
Mocht de bandenslijtage dusdanig hoog zijn, dan kan er natuurlijk ook gekozen worden voor de tweestopper. De coureurs starten in dat geval op de zachte band, wisselen vervolgens naar de mediumband en kunnen later in de race kiezen voor een tweede stint op de mediumband óf de zachte band.
Maar coureurs die verder van achteren starten, zoals Max Verstappen, die de race begint vanuit de pitstraat, kunnen ook nog kiezen voor een lange eerste run op de harde band, waarna zij perfect kunnen anticiperen op bijvoorbeeld een safety car. Mocht die niet komen, dan is er natuurlijk nog altijd de ruimte voor een laatste run op de zachte band of mediumband, met het doel om als een warm mes door de boter te snijden.
De vraag is echter wel hoe de zachte band zich gaat verhouden in de race. Tijdens de sprintrace werd duidelijk dat deze bandencompound ontzettend moeilijk te managen was, zelfs voor Lando Norris in zijn McLaren. De baantemperatuur ligt tijdens de race echter een heel stuk lager, wat kan betekenen dat de zachtste van de drie compounds makkelijker overeind te houden zal zijn.
Bekijk hieronder het overzicht van aanbevolen strategieën van Pirelli!
Bandenvoordeel Verstappen
De ideale strategie kan voor iedere coureur anders zijn, afhankelijk van de nog beschikbare banden en de verdeling van verse en gebruikte banden. Hierin heeft Max Verstappen een groot voordeel ten opzichte van de mannen aan de kop van het veld. De Nederlander heeft door zijn vroege uitschakeling in de kwalificatie ineens een flink aantal verse zachte en mediumbanden over.
Verstappen heeft nog altijd zes sets verse banden over: drie sets zachte banden, twee sets mediumbanden en één set harde banden. Ter vergelijking: Norris heeft nog maar twee sets verse banden over, één set harde banden en één set mediumbanden. Oscar Piastri, Charles Leclerc en Kimi Antonelli zitten in hetzelfde schuitje als Norris, terwijl Russell alleen nog een set verse harde banden heeft.
Hier liggen dus kansen voor Verstappen, die naar de bandensituatie kan kijken als een geluk bij een ongeluk. Natuurlijk had de Nederlander liever verder naar voren gestart, maar de beschikbare verse banden voor tijdens de race geven hem een tactisch voordeel dat heel misschien nog uitstekend van pas kan komen.
Als laatste is de bandenkeuze van de mannen vooraan belangrijk tijdens de start. De zachte band geeft iets meer grip dan de hardere compounds vanaf de startlijn. Een coureur als Antonelli zou kunnen kiezen voor een risico door op zacht te beginnen, in de hoop Norris aan te kunnen vallen bij de start. Het verschil tussen de zachte en mediumcompound wordt bij de start geschat op iets meer dan twee meter, en dat kan net het verschil zijn tussen als eerste of tweede de Senna-S uitkomen.
Bekijk hieronder de beschikbare banden voor de coureurs tijdens de race en de effectiviteit van de banden tijdens de start van de race!
Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!