Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

Potentiële nieuwe FIA-baas wil autosport goedkoper maken

Mohammed ben Sulayem is in de race om de nieuwe president van de FIA te worden. De voormalig-rallycoureur promoot zijn campagne door te vertellen hoe hij de organisatie wil laten groeien door motorsport zelf goedkoper te maken.

FIA vlag 2020
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Ben Sulayem heeft grootse plannen mocht hij als opvolger van Jean Todt worden gekozen als hoogste baas van de mondiale autosportfederatie FIA. Daarvoor moet hij het opnemen tegen Graham Stoker en om zijn campagne luister bij te zetten heeft Ben Sulayem tegenover Motorsport zijn plannen vast duidelijk gemaakt.

"Ik wil de FIA laten groeien. Ik heb het gevoel dat de potentie er is om de onderlinge competitie in de autosport te laten groeien. Of het nou in Latijns-Amerika is of in India, in China of ergens in Afrika, de potentie is zeer aanwezig", aldus de geboren inwoner van de Verenigde Arabische Emiraten.

Door de sport goedkoper te maken wil Ben Sulayem de FIA laten groeien. "De sport is tegenwoordig duur. Zelfs karten is zeer prijzig. Over de hele wereld geven mensen 300.000 dollar uit aan een jonge coureur voor één seizoen. Zoveel kost het", zegt hij.

Als de kosten met hulp van de FIA omlaag gaan, denkt Ben Sulayem dat de onderlinge competitie in regionale raceklassen zo bevorderd wordt. "De regels moeten niet beperkend zijn, maar zorgen voor het behoud van de raceklassen en met hen meegroeien."

Ben Sulayem geeft als voorbeeld de rallykampioenschap in het Midden-Oosten. "Daar ging het op en neer om dat we niet innovatief waren. Het verschil in kosten tussen een team zoals dat van mij en een team dat laatste stond, was gigantisch. Als we dat een beetje uitbalanceren en het gelijktrekken zodat niemand met miljoenen dollars binnen kan komen en de beste auto kan opkopen, zal er geen groot gat meer bestaan."

Ook interessant:

Zoveel kost het om een Formule 1-coureur te worden

Autosport is duur, heel duur! En dat begint al in de karting. Hoeveel kost het jonge talenten om de weg omhoog te beklimmen richting de Formule 1?

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

5 reacties

Viaplay
x
Verstappen reageert: "Hou dan gewoon je mond"