Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

De Vries en Frijns openen jacht op wereldtitel Formule E 2022

Eind januari 2022 gaat het Formule E-seizoen van start in Saoedi-Arabië, met de Nederlander Nyck de Vries als regerend wereldkampioen. Kan de Nederlander dit jaar zijn wereldtitel succesvol verdedigen? We blikken vooruit op het kampioenschap.

Formula E 2022 test days Valencia test race
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © LAT / Formula E

Op 28 januari gaat in Diriyah, Saoedi-Arabië het nieuwe Formule E-seizoen van start. Het achtste seizoen in de geschiedenis van de elektrische raceklasse wordt aangevangen met de Nederlander Nyck de Vries als verdedigend wereldkampioen.

In 2022 staan er zestien races verreden verdeeld over tien locaties op meerdere continenten. Het seizoen begint met een dubbele race in Saoedi-Arabië, waarna het via Mexico, Europa, Indonesië, Canada, de VS, Groot-Brittannië uitkomt in Zuid-Korea, waar halverwege augustus twee afsluitende races gepland staan.

Definitieve Formule E 2022-kalender

Ronde Datum Land Locatie
1 28 januari Saoedi-Arabië Diriyah
2 29 januari Saoedi-Arabië Diriyah
3 12 februari Mexico Mexico-Stad
4 9 april Italië Rome
5 10 april Italie Rome
6 30 april Monaco Monte Carlo
7 14 mei Duitsland Berlijn
8 15 mei Duitsland Berlijn
9 4 juni Indonesië Jakarta
10 2 juli Canada Vancouver
11 16 juli Verenigde Staten New York
12 17 juli Verenigde Staten New York
13 30 juli Groot-Brittannië Londen
14 31 juli Groot-Brittannië Londen
15 13 augustus Zuid-Korea Seoul
16 14 augustus Zuid-Korea Seoul

Formule E-coureurs en Formule E-teams in 2022

Er staat in 2022 een Formule E-team minder op de grid dan vorig jaar het geval was. Audi is uit de sport verdwenen. Hetzelfde geldt overigens voor BMW, maar dat team is verder gegaan als Andretti De Amerikaanse partij was vorig jaar ook al verbonden aan de Duitse autofabrikant. Mercedes-Benz is de regerend constructeurskampioen.

In totaal zijn er 22 coureurs, waaronder de Nederlanders Nyck de Vries en Robin Frijns. De Vries is de regerend wereldkampioen en komt uit voor Mercedes-Benz EQ, terwijl Frijns rijdt voor Envision Racing. Zij worden geflankeerd door respectievelijk Stoffel Vandoorne en Nick Cassidy.

Drie nieuwe namen verschijnen er dit jaar op de grid: Antonio Giovinazzi, Oliver Askew en Dan Ticktum. De andere negentien coureurs reden ook vorig jaar al in de elektrische raceklasse, waaronder voormalig kampioenen Sebastien Buemi, Lucas di Grassi, Jean-Éric Vergne en Antonio Felix da Costa.

Formule E-coureurs 2022

Team Coureur Eindpositie 2021
Mercedes Nyck de Vries 1
Mercedes Stoffel Vandoorne 9
Jaguar Mitch Evans 4
Jaguar Sam Bird 6
DS Techeetah Jean-Éric Vergne 10
DS Techeetah Antonio Felix da Costa 8
Envision Racing Robin Frijns 5
Envision Racing Nick Cassidy 15
Andretti Jake Dennis 3
Andretti Oliver Askew -
Venturi Edoardo Mortara 2
Venturi Lucas di Grassi 7
Porsche Andre Lotterer 17
Porsche Pascal Wehrlein 11
Mahindra Oliver Rowland 14
Mahindra Alexander Sims 19
Nissan Sebastien Buemi 21
Nissan Maximilian Guenther 16
Dragon/Penske Sergio Sette Camara 22
Dragon/Penske Antonio Giovinazzi -
NIO Oliver Turvey 23
NIO Dan Ticktum -

Wat verandert er in de Formule E in 2022?

Dit jaar zien we weinig grote wijzigingen aan de regelgeving. Volgend seizoen zal er een nieuwe, derde generatie auto worden geïntroduceerd, maar dit jaar blijft alles grotendeels hetzelfde. De batterijen werden in 2021 vanwege de coronacrisis bevroren tot en met het seizoen 2022, dus op dat belangrijke vlak begint iedereen waar ze vorig jaar waren gebleven.

De grote verandering in het Formule E-seizoen 2022, die zeker voor een andere dynamiek kan gaan zorgen, is de opzet van de kwalificatie van een Formule ePrix. De kwalificatie is compleet op de schop gegaan. Vorig jaar werd er namelijk veel over geklaagd, omdat de coureurs die er het best voorstonden in het klassement daar tijdens de kwalificatie eigenlijk voor werden gestraft. Zij moesten namelijk als eerst de baan op, waardoor de baan relatief sloom was en zij een nadeel hadden ten opzichte van de slechter geklasseerde coureurs.

De Formule E-kwalificatie werkt vanaf 2022 dus anders. Voor het eerste deel van de kwalificatie worden de coureurs verdeeld in twee groepen van elf. De eerste groep bestaat uit de coureurs met een even plek in de tussenstand van het kampioenschap, en de andere groep zijn de coureurs die op een oneven plek staan. Elke groep gaat apart de baan op en krijgt 10 minuten om een zo snel mogelijke ronde neer te zetten. De vier beste coureurs van beide groepen (in totaal dus 8) gaan door naar de volgende fase van de kwalificatie. De rest wordt verdeeld over de (achterkant van de) startgrid op basis van hun neergezette tijden.

Vervolgens krijgen we vier kwartfinales, twee halve finales en een finale waarbij de coureurs elke keer één snelle ronde neerzetten. De verdeling voor deze kwartfinales wordt gemaakt op basis van de posities waarop de coureurs in de groepsfase zijn geëindigd. De winnaars van kwartfinale A en B nemen het tegen elkaar op in de eerste halve finale en datzelfde geldt voor de winnaars van kwartfinales C en D. Die winnaars mogen met elkaar gaan strijden om de poleposition. De man die het snelste is na al deze rondes, start de race vooraan en mag 3 WK-punten bijschrijven.

Verder hebben de coureurs in 2022 beschikking over iets meer vermogen tijdens de race. Vorig seizoen was dat 200 kW, maar vanaf dit jaar hebben ze 220 kW tijdens de race. Met behulp van Attack Mode wordt dit maximaal zelfs 250 kW, terwijl dat vorig jaar maar 235 kW was.

			© LAT / Formula E
	© LAT / Formula E

Favorieten Formule E-coureurs 2022

Er staan 22 coureurs op de Formule E-grid in 2022, maar er kan er natuurlijk maar een winnen. Nyck de Vries is als regerend wereldkampioen natuurlijk de man die het meest in de gaten zal worden gehouden, maar meerdere coureurs liggen het komende seizoen onder een vergrootglas. Wat te denken van zijn Mercedes-teamgenoot Stoffel Vandoorne, een gerespecteerd coureur die vorig seizoen af en toe zeer ongelukkig was. Maar ook die andere Nederlander, Robin Frijns, is zeker een outsider voor de titel. Hij is een echte routinier in de Formule E-wereld, die bovendien deel uitmaakt van een sterk team in de vorm van Envision Racing.

Verder kijkend naar de niet Nederlandstalige coureurs, mogen de toppers van vorig jaar niet vergeten worden. Edoardo Mortara van Venturi greep net naast de wereldtitel, net als jongeling Jake Dennis van Andretti, die vorig jaar in zijn rookieseizoen derde werd in het kampioenschap. Ook Mitch Evans maakte in 2021 een sterke indruk, terwijl teamgenoot Sam Bird bij Jaguar ook nooit afgeschreven mag worden.

Andere favorieten zijn voormalig kampioenen Jean-Éric Vergne, Antonio Felix da Costa (beiden uitkomend voor DS Techeetah) en Lucas di Grassi (Venturi), waarvan de laatstgenoemde al sinds het eerste seizoen meedraait in de Formule E. Andere ex-Formule 1-coureurs worden ook altijd in de gaten gehouden, zoals Sebastien Buemi (Nissan) en Pascal Wehrlein (Porsche), al kenden zij in 2021 beiden een mager seizoen.

Tot slot vraagt iedereen zich af hoe Antonio Giovinazzi (Dragon Penske) het gaat doen in zijn rookiejaar in de Formule E. Het is een grote verandering, dus het zal lastig worden voor hem om zich snel aan te passen. Hetzelfde geldt voor Dan Ticktum (NIO), overkomend uit de Formule 2, en Oliver Askew (Andretti), wiens laatste avontuur in de IndyCar was.

Bij de teams moeten vooral Mercedes, Jaguar, DS Techeetah en Envision in de gaten worden gehouden, al mogen Andretti en Venturi zeker als outsiders worden beschouwd.

Meer weten over de Formule E? Hier lees je alles over de raceklasse.

Meer weten over alle regels? Hier lees je alle Formule E-regels voor het seizoen 2022 terug.

Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"