De eerste triple header van het jaar zit er inmiddels op en daarmee is het Formule 1-jaar ook doormidden gehakt. We hebben twaalf races achter de rug, nog twaalf te gaan. Maar voordat we verder gaan met de double header van Hongarije en België, is het tijd om de balans op te maken aan de hand van rapportcijfers.
RacingNews365 behandelt de cijfers in twee delen. Vandaag deel 1 met de tien coureurs van de topteams. Of beter gezegd, de vijf beste scorende teams tot nu toe in de Formule 1, want Aston Martin behoort inmiddels niet meer echt tot de vier topteams.
Tekst loopt verder onder de foto.
Max Verstappen (9.5) & Sergio Perez (4)
Veruit de beste coureur dit F1-seizoen is Max Verstappen. De drievoudig wereldkampioen won zeven van de twaalf wedstrijden en won alle sprintraces tot nu toe. Ook al kent Verstappen niet zo'n dominant seizoen als vorig jaar, de voorsprong op de nummer twee in het kampioenschap, Lando Norris, is 84 punten. Dat is een immens gat en dat betekent dat Verstappen nog drie keer mag uitvallen en dan nog behoudt hij de leiding in de WK-stand.
Wat Verstappen vooral zo onderscheidend maakt, is dat hij met een auto die niet per se het snelste is, het aantal punten toch maximaliseert. Vanaf de GP van Miami heeft McLaren een enorme stap voorwaarts gezet en ook Mercedes heeft het sinds een paar races goed voor elkaar. Desondanks won Verstappen 'gewoon' de races in Imola, Canada en Spanje en liep hij door een tweede plek in Groot-Brittannië verder uit in het kampioenschap. Dat laat de ultieme kwaliteit van Verstappen zien.
Zijn teamgenoot Sergio Perez komt er een stuk minder goed vanaf. De Mexicaan startte het seizoen nog alleraardigst met vier podiumplaatsen in de eerste vijf races, maar sindsdien is het zwaar ondermaats bij de Mexicaan. Een vierde plek in Miami is zijn beste resultaat in de laatste zeven wedstrijden, waarbij hij ook eens twee keer uitviel en een keer buiten de punten eindigde.
Perez is inmiddels afgezakt naar de zesde plek in de WK-stand en moet in de huidige vorm vrezen voor de aanstormende George Russell en Lewis Hamilton. De achterstand op zijn teamgenoot Verstappen is bovendien 137 punten en Perez kan ook geen rol van betekenis spelen in de gevechten vooraan het veld. De Mexicaan zal dus heel wat beter moeten gaan presteren om weer van belang te kunnen zijn voor Red Bull, ook in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Anderen bekeken ook:
Charles Leclerc (6.5) & Carlos Sainz (7)
Charles Leclerc begon het jaar wat voorzichtig, kende een sterke middenperiode, maar in de laatste races is het niet veel bij de Monegask. Niet alleen bij Leclerc overigens, maar heel Ferrari presteert niet naar behoren. Eerst terug naar het begin van het seizoen, daar waar de protegé van Ferrari al aangaf het simpelweg minder goed voor elkaar te hebben dan Carlos Sainz.
Dat uitte zich ook in Australië. Ondanks dat zijn teamgenoot nog maar net was hersteld van een blindedarmontsteking, wist hij wel gelijk de race op Albert Park te winnen. Leclerc moest lijdzaam toezien hoe hij werd verslagen. Maar de Monegask kwam er bovenop en wist in Miami, Imola en Monaco drie keer achter elkaar op het podium te staan. Die laatste was een zeer emotionele, want de Ferrari-coureur wist voor het eerst zijn thuisrace te winnen.
Maar daarna is het kommer en kwel bij Leclerc. In Canada ging zo ongeveer alles fout wat er fout kon gaan, om vervolgens ook in Oostenrijk en Groot-Brittannië buiten de punten te eindigen. "Het is al vier races lang erger dan een nachtmerrie", zo concludeerde Leclerc na de laatste race op Engelse bodem.
Voor Sainz ziet het er allemaal wat beter uit, nadat hij het seizoen begon met het nieuws dat hij na dit seizoen weg moet bij Ferrari. De Spanjaard liet zich echter gelijk van zijn beste kant zien en pakte uit zijn eerste drie races drie podiumplekken, waaronder zijn overwinning in Australië. Zoals al eerder gezegd deed hij dat terwijl hij twee weken eerder nog in het ziekenhuis lag vanwege een blindedarmontsteking.
Maar ook Sainz deelt mee in de Ferrari-malaise, want in de afgelopen acht races pakte de Spanjaard slechts twee podiumplekken. En daarvan was er ook nog eentje met geluk, omdat hij profiteerde van de touché tussen Verstappen en Norris in Oostenrijk. Maar, met een race minder gereden staat Sainz 'slechts' vier punten achter op zijn teamgenoot.
Tekst loopt verder onder de foto.
Lando Norris (8.5) & Oscar Piastri (7)
Lando Norris is aan een ijzersterk seizoen bezig bij McLaren. De Brit kende in eerdere seizoenen als sterke periodes achter elkaar, maar kan nu voor het eerst echt serieus strijden om de overwinningen. Norris won in Miami zijn eerste Grand Prix uit zijn F1-carrière en had in Canada, Spanje, Oostenrijk en Groot-Brittannië genoeg kansen om daar al een tweede zege aan toe te voegen. De keuzes aan de pitmuur hielpen daar niet altijd bij.
Hij is bovendien de enige serieuze uitdager van Verstappen in het kampioenschap en kwam zelfs al met hem in aanraking in Oostenrijk. Het was misschien wel hét moment van de eerste twaalf races, want het werd Verstappen serieus lastig gemaakt tot het punt dat ze elkaar raakten. Het was einde race voor Norris, die zodoende schade opliep in de strijd om de wereldtitel. Dat is dan ook het enige échte smetje op een voor de rest sterk eerste deel.
Oscar Piastri kampt net als in zijn eerste jaar nog steeds met één groot probleem: het onder controle krijgen van de bandenslijtage. Daardoor is Piastri is menig race al weggezakt en verloor het team van McLaren kostbare punten. Ook heeft de strategie van het team uit Woking ervoor gezorgd dat de Australiër kansen op een betere notering aan zich voorbij moest laten gaan, omdat Norris voorrang kreeg.
Dat verklaart dan ook wellicht het verschil in het aantal podiumplaatsen tussen de twee: zeven voor Norris om twee voor Piastri. De Australiër leert nog altijd bij, want naast die twee podiumplekken staan er ook drie achtste plekken eerder dit seizoen. De ontwikkeling zit er zeker in bij de jongste McLaren-coureur, maar hij zal het in de tweede seizoenshelft Norris toch echt wat lastiger willen maken.
Anderen bekeken ook:
George Russell (7) & Lewis Hamilton (6.5)
George Russell had Lewis Hamilton in de eerste races van het jaar eigenlijk in de tas zitten, maar in de laatste wedstrijden is dat niet altijd meer het geval. Waar Russell nog wel altijd de overhand in heeft, dat is de kwalificatie. De jongste van de twee Mercedes-mannen weet altijd net wat meer te vinden in dat ene rondje op de zaterdagmiddag en start daardoor ook consequent een paar posities voor de zevenvoudig wereldkampioen.
Inmiddels heeft Russell twee polepositions achter zijn naam staan in het huidige seizoen en hij is achter Verstappen de coureur met de meeste polepositions in 2024. Dat laat dus zien dat het met de pure snelheid wel goed zit, maar in de race komt hij nog weleens wat tekort. De GP van Canada was het lichtende voorbeeld, daar waar de Brit misschien wel de overwinning weggooide door zichtbare en minder zichtbare fouten. In Oostenrijk kon Russell wél zijn tweede GP-zege uit zijn loopbaan bijschrijven.
Bij Hamilton was het voorafgaand aan het seizoen vooral de vraag hoeveel motivatie er nog was, terwijl hij al wist dat hij aan het einde van het jaar vertrekt bij Mercedes. Tijdens de eerste races leek het er sterk op dat de zeer succesvolle samenwerking als een nachtkaars uit zou gaan, maar in de laatste races bloeit Hamilton weer helemaal op.
In Spanje, de tiende GP van het jaar, pakte de zevenvoudig wereldkampioen zijn eerste podium van het seizoen. In Oostenrijk viel hij net buiten de podiumplekken met een vierde plek, maar op Silverstone maakte hij dat ruimschoots goed. In zijn laatste thuisrace voor Mercedes pakte hij voor het eerst sinds ruim tweeënhalf jaar weer eens een overwinning in de F1. Dat ging gepaard met de nodige emoties, toch vrij zeldzaam voor Hamilton.
Tekst gaat verder onder de foto.
Fernando Alonso (6.5) & Lance Stroll (6)
Het team van Aston Martin wilde de strijd aangaan met de topteams, maar moet voorlopig tevreden zijn met de plek van vijfde team in de rangorde. Fernando Alonso kende nog een aardige start van het jaar met P5 in Saoedi-Arabië en P6 in Japan, maar die vorm maakte al snel plaats voor magere punten of zelfs puntloze finishes. Dat was Alonso niet meer gewend na een sterk 2023.
Het zal sowieso even wennen zijn voor de Aston Martin-coureur. Vorig jaar stond hij in de eerste races van het jaar te pas en te onpas op het podium. Dat bleek later in het jaar al een luxe te zijn voor de equipe uit Silverstone en dit jaar is Alonso samen met Aston Martin nog geen een keer in de buurt van het podium gekomen.
Lance Stroll speelt ook in 2024 de rol van tweede viool bij het team van zijn vader Lawrence Stroll. Daar waar Alonso op 45 punten staat, komt Stroll niet verder dan 23 punten. Dat moet toch pijn doen. In totaal wist de Canadees pas vijf keer punten te scoren en dat is toch veel te weinig voor een team dat op de vijfde plek in het constructeurskampioenschap staat.
Nico Hulkenberg staat in zijn Haas op slechts één puntje van Stroll, terwijl Yuki Tsunoda drie punten achter de Canadees staat. Het zou eigenlijk niet mogen kunnen, maar het is toch het geval bij Stroll. Ook op de baan heeft hij nog weinig indruk kunnen maken, al moet er worden gezegd dat hij regelmatig voor teamgenoot Alonso finisht.
Ook interessant:
Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?
In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!