Max Verstappen zet aan het begin van de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Italië direct de snelste tijd en dat op de harde banden. Die tijd overleeft het grootste deel van het eerste half uur. Pas als Charles Leclerc het zachte rubber aanwendt, wordt de tijd van de Red Bull-coureur verbeterd, zij het met 'maar' vier tienden.
Max Verstappen op zijn beurt lijkt die tijd van Leclerc flink te gaan verbeteren als ook hij op zachte banden rijdt. Echter, hij wordt in de weggereden door Lando Norris, waardoor hij in de laatste sector van het gas af moet. Nadien zet hij niet meer in op een performancerun, waardoor hij blijft steken op de vijfde plaats.
De Vries in actie voor Aston Martin
Mercedes dook in het gat tussen Verstappen en de beide Ferrari's en zat er daarmee eigenlijk gewoon bij, iets dat ook van Alpine kan worden gezegd. Sergio Perez kwam op de softs niet verder dan P14.
Nyck de Vries werkte voor Aston Martin rustig een programma af, waarbij het rijden van snelle ronde overduidelijk lang niet tot het draaiboek behoorde, getuige ook de aerodynamische meetapparatuur waarmee hij aan het begin van de sessie reed. Hij weet zich uiteindelijk op zachte banden te ontdoen van de twintigste en laatste tijd door één positie op te schuiven.
Die andere gelegenheidscoureur, Antonio Giovinazzi in dienst van Haas F1, gaf dik drie tienden toe op de vaste rijder van het team, Kevin Magnussen. Zijn tijd was goed voor P18, vlak voor De Vries.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!