Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull bereid om groot risico te nemen in de strijd met Mercedes

Max Verstappen is dit seizoen net als zijn team voortvarend begonnen. Het heeft er alle schijn van dat Red Bull en Mercedes het gehele jaar lang de degens met elkaar zullen kruisen. Het zorgt niet alleen bij Mercedes, maar ook bij Red Bull voor koppijn. Laatstgenoemd team zal in ieder geval tot het gaatje gaan, een risico met het oog op volgend seizoen.

Voor het eerst sinds 2014 is Red Bull vol in de strijd om de wereldtitel. Vanaf de eerste race zaten Max Verstappen en zijn team er goed bij en weten ze eindelijk Lewis Hamilton en Mercedes het leven zuur te maken. Tegelijkertijd is het wel hét jaar waarin de teams voor het eerst niet zonder limiet door kunnen ontwikkelen. Ten eerste is er namelijk het budgetplafond, waardoor de teams slechts 145 miljoen dollar uit mogen geven. De vorige jaren gingen teams als Red Bull en Mercedes qua budget nog door de barrière van de 400 miljoen heen, wat dus inhoudt dat de teams flink terug moeten schalen. Tegelijkertijd moeten ze dat budgetplafond combineren met een dubbel ontwikkelingsprogramma, want ook de wagen voor volgend jaar moet ontwikkeld worden. Natuurlijk hebben de teams elk jaar ook al een oogje op het daaropvolgende seizoen, maar dit keer staan er zeer grote veranderingen te wachten; voor het eerst sinds 2014 zullen de regels zeer uitgebreid op de schop gaan. Om jarenlang de vruchten te kunnen plukken van een goede wagen, zullen de teams de focus dit seizoen al snel moeten verleggen naar 2022. Vele teams doen dat ook, maar als je in een gevecht om de wereldtitel bent, dan is dat makkelijker gezegd dan gedaan. De euforie bij Red Bull was groot na de overwinning van Max Verstappen, zo herinnert Helmut Marko, die benadrukt dat de wereldtitel in 2021 het absolute doel. "Het is nog steeds het doel, en de euforie, passie en enthousiasme dat we afgelopen weekend na de winst zagen, die hebben we ook nodig", zo vertelt de Oostenrijker, die toegeeft dat zijn team niet zomaar de ontwikkeling van de RB16B zal stoppen, in gesprek met Servus TV. "Er zijn natuurlijk nog 21 races te gaan en we moeten alles geven, want uiteindelijk zullen we voor een probleem komen te staan. Voor het begin van de zomervakantie moeten we eigenlijk de focus verleggen naar de ontwikkeling van de 2022-bolide. Als Mercedes en wij echter aan elkaar gewaagd zullen blijven, dan denk ik dat Mercedes niet, en wij al helemaal niet zullen stoppen met ontwikkelen", aldus Marko. Het wordt dus een bijzondere strijd, niet alleen op de baan, maar ook naast de baan. Tegelijkertijd lachen alle andere teams in hun vuistjes, want de daverende strijd tussen Red Bull en Mercedes kan betekenen dat ze een achterstand oplopen wat betreft de ontwikkeling van hun 2022-bolide. Op die manier zorgt de strijd van dit jaar mogelijk voor kleinere verschillen volgend jaar.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"