De Formule 1 werkt de laatste jaren met een zogenoemd handicapsysteem, waarbij de meest succesvolle teams buiten de raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van hun bolides. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de windtunnel, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de teams die lager in het kampioenschap staan. Zo moet het veld langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men.
In de Aerodynamic Test Restriction-periodes (ATRs), in één jaar zes periodes van ongeveer acht weken, mag de nummer 1 in het kampioenschap slechts 70% van het aantal windtunneluren draaien en 70% van het aantal simulaties uitvoeren. De nummer tien in de stand mag juist 115% van het aantal vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per ATR-periode geldt 320 runs en 2000 simulaties als basisgetal van 100%. Dit betekent dat de nummer één slechts 224 runs mag maken en 1400 simulaties mag draaien, terwijl de nummer tien juist 368 runs draait per periode en 2300 simulaties. Een aanzienlijk verschil.
Red Bull blijft gelijk, maar toch ook weer niet
Per 1 januari is de nieuwe verdeling ingegaan. Twee keer per jaar wordt er gekeken naar de stand in het kampioenschap, op 31 december en op 30 juni. Het half jaar daarop mogen de teams aan de hand van die tussenstand een X aantal uren de windtunnel in of een X aantal simulaties uitvoeren. Presteer je goed, dan word je als het ware gestraft, want dan mag je minder uren maken. Presteer je minder, dan heeft dat juist als gevolg dat je wat meer dingen uit kan proberen.
Voor de verdeling per 1 januari wordt er gekeken naar de eindstand van het constructeurskampioenschap in 2023. Er wordt alleen naar de plekken gekeken, het aantal punten maakt daarbij niet uit. Of de voorsprong van Red Bull nou 10 punten was geweest in plaats van de voorsprong van 451 punten, het had geen verschil gemaakt. Als kampioen mag Red Bull dan ook de minste runs maken. Het percentage voor het team uit Milton Keynes is volgens de regels vastgesteld op 70%.
Tot eind oktober was dit overigens 63%, omdat Red Bull nog een straf uit moest zitten vanwege het overschrijden van de budgetcap in 2021. Met een schone lei beginnen Adrian Newey en zijn mannen nu dus het jaar 2024.
Toto Wolff over de verdeling
Mercedes en Ferrari streden tot aan de laatste race van 2023 om de tweede plek achter Red Bull. Mercedes trok aan het langste eind. Had het team misschien beter P3 gepakt, zodat het meer windtunneluren had? Toto Wolff denkt er het zijne van.
"Het is een goede vraag, maar er zijn meerdere manieren waarop je het kan bekijken. Aan het begin van het jaar had ik gezegd dat het niet relevant was of we P2 of P3 zouden eindigen, omdat alleen de titel voor ons telt. Het sportief voordeel is dat je meer uren in de windtunnel door kan brengen in aanloop naar het volgende jaar."
"Er is echter ook een financieel aspect voor ons personeel, qua bonus. Ik moet voor iedereen zorgen en daarom is het een belangrijk perspectief om die tweede plek te pakken, ook al is het sportief niet heel belangrijk. Het voelde geweldig om de tweede plek te pakken en je zag dat het binnen het team zorgde voor een moraalboost. Dat was erg belangrijk."
McLaren en Ferrari 'bestraft', Aston Martin profiteert
Naast Red Bull blijven Mercedes en Alpine op hetzelfde niveau ten opzichte van het vorige half jaar, maar een aantal concurrenten gaan er wel op voor- of achteruit. Bij de topteams zetten McLaren en Ferrari een stap naar voren, wat 'ten koste gaat' van Aston Martin. Het team van Fernando Alonso kwam ijzersterk uit de startblokken in 2023, maar zakte het laatste half jaar terug. Dat is terug te zien in de onderstaande tabel.Men kan bij Aston Martin in ieder geval wat meer dingen uitproberen in de windtunnel en met simulaties om het tij te keren. Hetzelfde geldt voor Haas en Alfa Romeo, want ook zij zakten twee plaatsen terug. Het betekent wel een mooi aantal extra uren in de windtunnel. De teams in het middenveld die op hun beurt de negatieve gevolgen van hun 'succes' ondervinden, zijn AlphaTauri en Williams. Zij stegen het laatste half jaar twee plekken. Alfa Romeo en Haas bewandelden de omgekeerde weg. Toch zitten alle teams uit het middenveld ten opzichte van de topteams niet verlegen om runs in de windtunnel en het aantal uit te voeren simulaties.
Check onder de poll de nieuwe verdeling vanaf 1 januari 2024. Wat vind jij van deze F1-regels?
Nieuwe verdeling windtunneltijd en simulaties
Nummer | Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) | Percentage |
---|---|---|
1 | Red Bull (gelijk) | 70% |
2 | Mercedes (gelijk) | 75% |
3 | Ferrari (+1) | 80% |
4 | McLaren (+1) | 85% |
5 | Aston Martin (-2) | 90% |
6 | Alpine (gelijk) | 95% |
7 | Williams (+2) | 100% |
8 | AlphaTauri (+2) | 105% |
9 | Alfa Romeo (-2) | 110% |
10 | Haas (-2) | 115% |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!