Sinds de Grand Prix van Italië wordt in de Formule 1 voor elk raceweekend een maximale rondetijd ingesteld tijdens de kwalificatie. Coureurs mogen niet te langzaam rijden tijdens hun opwarm- of afkoelronden, anders riskeren ze een straf. Deze regel is ingevoerd om de chaos in de laatste sector van de kwalificatie te voorkomen, aangezien coureurs daar vaak traag reden om ruimte te creëren.
Deze regel bracht echter een nieuw probleem met zich mee. Nu coureurs niet meer langzaam mogen rijden om ruimte te creëren in de kwalificatie, doen ze dit al bij het verlaten van de pitstraat. In Singapore bijvoorbeeld stopte Max Verstappen voor het groene stoplicht om ruimte te creëren, wat andere coureurs hinderde en tot een onderzoek leidde, maar uiteindelijk onbestraft bleef.In Mexico gebeurde iets vergelijkbaars toen Verstappen en twee andere coureurs opnieuw deze tactiek toepasten. Naar aanleiding hiervan greep de wedstrijdleiding in voorafgaand aan het Braziliaanse GP-weekend en voerde een nieuwe regel in. Coureurs mogen nu niet meer stilstaan in de pitstraat wanneer het stoplicht op groen staat. Ze kunnen nog steeds ruimte creëren bij het verlaten van de pitstraat, maar moeten zo ver mogelijk naar links rijden om andere coureurs de kans te geven om hen eventueel in te halen. En ook die regel heeft tot dusver weinig positieve invloed gehad op het verloop van de kwalificatiesessie. Max Verstappen en zijn teambaas Christian Horner geven hun ongezouten mening tegenover onder andere RacingNews365.
"Pak het probleem bij de wortels aan, pleisters plakken is zinloos"
Gevraagd naar de nieuwe regel, laat Max Verstappen duidelijk zijn ongenoegen merken. Als deze regel in de toekomst ook op andere circuits wordt toegepast, voorziet de drievoudig Formule 1-kampioen problematische situaties. "Dit is vreselijk. Op dit circuit in Brazilië is de uitrit van de pitstraat erg lang en er staan muren. Als je dit op andere circuits invoert, kunnen coureurs soms langzaam rijden terwijl andere auto's met meer dan 300 kilometer per uur voorbij razen. Dat maakt het extreem gevaarlijk," bekritiseert hij.
De onvrede van de topcoureur blijft bij teambaas Christian Horner niet onopgemerkt. De Brit heeft advies paraat voor de mondiale autosportbond die de regels opstelt. "We maken het allemaal veel te moeilijk. Er is een regel voor het verlaten van de pitbox, het rijden in de pitstraat, het uitrijden van de pitstraat... We moeten terug naar de basis."
"Waarom moeten die outlaps zo gedetailleerd worden uitgevoerd? Ligt het aan de bandendruk, de bandentemperatuur of iets anders? We hebben dit probleem in vijftig jaar Formule 1 nooit gehad. Waarom is het nu een probleem? Het probleem moet bij de wortels worden aangepakt, het heeft geen zin om pleisters te blijven plakken", aldus het Red Bull-kopstuk.
Horner stelt dat die verantwoording niet bij de teams ligt. Het is aan andere partijen om het probleem op te lossen. "Er zijn heel veel slimme engineers (binnen de sport, red.) die weten wat ze doen en altijd alles optimaliseren. Banden zijn daarin een beetje het buitenbeentje. Het is gewoon heel moeilijk om een band in optimale staat te krijgen en een band is zó'n groot onderdeel van de prestaties van de auto."
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Hongarije, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
BMW_P85_V10
Een grotere veeg uit de pan kan Pirelli niet krijgen. Ik ben ook al jaren van mening dat Pirelli het echte racen uit de fromule 1 heeft gehaald. De banden zijn echt bedroevend.
Martin Mortel
Zouden Pirelli voor de kwalificatie niet gewoon 3 sets "speciale" softs kunnen aanleveren die ongeacht hoe hard ze rijden het gewoon volhouden gedurende de hele ronde? Misschien een vreemd idee, maar je moet toch wat?
BMW_P85_V10
Dat gaat ook geen zoden aan de dijk zetten. Ze hebben drie compounds per race. Keer op keer blijkt dat een nieuwe band van een compound harder sneller is dan de zachtere compound die misschien 5 rondjes oud is. Dat is het grote probleem. De prestaties van de Pirelli banden nemen te snel af. Een zachte band moet gewoon over 20 ronden een seconde per ronde sneller zijn dan een medium band en een medium band moet over 25/30 ronden ongeverr 0,7 seconden sneller zijn per ronde dan de harde band. Een nieuwe harde band blijkt in de race vaak sneller te zijn dan een zachte band van ongeveer 5-7 ronden oud. Dat is belachelijk. Door al dat managen wat de coureurs tegenwoordig moeten doen blijft er geen racen meer over. Kijk het gevecht Norris/ Verstappen. norris heeft anderhalve ronde gepusht om Verstappen voorbij te komen en moest daarna afhaken. idealiter had hij bij Verstappen op de vesnellingsbak gezeten zo lang als hij had gewild/ gekund zonder dat hij zijn banden aan gort reed.
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Dus gewoon Pirelli een schop onder hun achterste geven of (indien van toepassing) de FIA omdat ze deze idioterie zelf gevraagd hebben van Pirelli. Overigens dat de harde bijv 0,7 seconde sneller is dan de medium zag je vroeger altijd staan aan het begin van de uitzending bij de introductie van de bandensoorten. Tegenwoordig niet meer.
Dit bericht is aangepast op:
Hennie-1965
Is de oorzaak hiervan niet terug te leiden naar het verlagen van de bandenwarmers ? Toen die nog op 90 graden of zoiets waren zagen we deze problemen volgens mij zelden of nooit, door het verlagen van de temperatuur van de bandenwarmers moest er een nieuwe manier verzonnen worden om de band op de optimale temperatuur te krijgen met dit soort problemen als gevolg. Elke wagen moet een andere manier aanwenden om de banden op de gewenste temperatuur te krijgen met vreemde outlaps tot gevolg. Ik denk dat als de bandenwarmers weer hoger mogen deze problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
willem H
@Hennie-1965 Dat misschien ja en ook het werkvenster van die banden is erg klein. En ze hadden het mi ook bij Monza kunnen laten vwb maximum tijd. Op de meeste circuits hadden ze de Monza problemen sowieso niet.
Fedal
We moeten het die jongens in die bolides niet zo makkelijk maken. Stop met bandenwarmers. In de Nascar en de Indy's zie je ze niet meer. Pirreli moet maar zorgen dat de banden snel opgewarmd geraken. Pirreli is heer en meester wat banden aangaat, daarom zeg ik...introduceer een tweede bandenleveracier. En als de rijders zich niet aan de regels houden...straf hun en straf hun hard. Puntenaftrek, race uitzitten op "de strafbank" of zoiets, maar geef hunger geldboete waar ze hard om moeten lachen.
Martin Mortel
Prima dat die 2 (Verstappen en Horner) kritiek hebben, maar een oplossing hoor ik ze niet aandragen. Lekker makkelijk dus.
Dit bericht is aangepast op:
MdGL
Tussen de regels staat gewoon keihard dat Pirelli zijn zaakjes niet op orde heeft. Misschien wel als gevolg van de vele regeltjes en wensen van de FIA.
MarcoL1965F1Sinds1983
@MartinWortel.Was je nog niet wezen plassen?
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Ja hoor, maar ik wil er best nog een keer overheen zei.ken, geen probleem BTW Mortel veranderen in Wortel is het meest infantile wat je maar kunt doen. Deden sommigen vroeger op de basisschool ook (1 keer daarna moest ik bij de onderwijzer komen omdat .........laten we zeggen, ik ze een duwtje had gegeven 😂😂)
Dit bericht is aangepast op:
BMW_P85_V10
Jouw reactie is lekker makkelijk. Ze dragen wel een oplossing aan. Alleen doen ze dat tactisch zonder een partner van de F1 openlijk in discrediet te brengen.
Martin Mortel
Je hebt een punt BMW, maar voorheen had met name Max er totaal geen moeite mee om te zeggen wat hij vond en dus ook kritiek te leveren op de banden. Had hij nu ook wel kunnen/mogen doen vind ik.
Formule1-fan
Ik ben benieuwd of de FIA of Pirelli hier iets mee gaan doen. Toto hoefde maar iets te roepen over veiligheid en de pitstops veranderden. Al is het voor 2024 te laat.
Hennie-1965
Waarom zou het te laat zijn voor 2024 ? Nu verzinnen ze toch ook wekelijks nieuwe regeltjes, straffen en dergelijke ? Voor het veranderen van de banden kan dit volgens mij ook nog best aangepast worden, Pirelli maakt niet de banden een jaar vooruit lijkt me, dus dan kan er ook een beter rubber opgelijmt worden. Het merendeel van de banden word toch gerecycled en niet verbrand of op een andere manier vernietigd ?