Vanaf de Grand Prix van Hongarije wordt er bij het vrijgeven van de auto na een pitstop een softwarematig veiligheidsmechanisme ingebouwd. De monteurs kunnen pas 0,15 seconde nadat de sensoren aangeven dat een wiel daadwerkelijk vast zit de auto vrijgeven. Voorheen was deze vertraging er niet, waardoor men vreesde voor 'giswerk' van de razendsnelle pitcrew van Red Bull. Vervolgens wordt ook nog eens met 0,2 seconde vertraging het sein aan de coureur gegeven dat hij mag vertrekken. Red Bull is not amused , terwijl teams als McLaren en Alpine (die niet hoog scoren in de pitstopranglijst) de nieuwe regels met open armen ontvangen. Ferrari echter (zesde op diezelfde ranglijst, dus ook niet bijster hoog) is net als Red Bull zeer verbaasd over de plotselinge invoering van de technical directives . "Deze regels komen wel heel erg uit het niets, dat is zeker waar", zo wordt Ferrari's sporting director Laurent Mekies geciteerd door Motorsport.com . Hij benadrukt dat de nieuwe regels Ferrari niet hinderen, maar dat betekent niet dat hij het helemaal eens is met de gang van zaken. "In plaats van dat we door de FIA voor een voldongen feit worden gesteld, is het misschien beter als er over dit soort zaken gesprekken plaatsvinden. Gesprekken om samen tot een oplossing te komen", aldus Mekies. "Ik snap uiteindelijk wel waarom hiertoe is besloten, maar het zou beter zijn om eerst met elkaar om de tafel te zitten om te bespreken waar het precies allemaal over gaat."
Meest gelezen