Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull met opvallende wijziging aan auto Verstappen

Het Formule 1-seizoen dendert door met de Grand Prix van Mexico. Het Autódromo Hermanos Rodriguez ligt op meer dan 2.000 meter hoogte, wat ertoe leidt dat Red Bull aanpassingen doorvoert aan de auto van Max Verstappen.

Verstappen race Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De twintigste race van het Formule 1-seizoen 2025 vindt plaats in Mexico, waar Max Verstappen hoopt een nieuwe stap in de goede richting te zetten in zijn strijd met McLaren. De 28-jarige Nederlander won drie van de laatste vier races en heeft zijn achterstand op WK-leider Oscar Piastri zo flink verkleind. Het verschil bedraagt veertig punten met nog vijf races en twee sprintraces te gaan.

Verstappen won al vijf keer in Mexico, een circuit dat een unieke uitdaging vormt. Het Autódromo Hermanos Rodriguez ligt op meer dan 2.000 meter hoogte, waardoor teams met opvallende setups aan de start verschijnen. Er is weinig luchtweerstand, met als gevolg dat er hoge topsnelheden worden bereikt met vleugelstanden die op Monaco lijken. 

De grootste uitdaging betreft echter de koeling van de krachtbron. Teams voeren flinke aanpassingen door om optimaal op de omstandigheden in te spelen, zo ook Red Bull. Op de motorkap zijn flinke koelgleuven te zien, zo groot dat de Honda-motor zichtbaar is. Aerodynamisch lever je wat in, maar de motor krijgt nu eenmaal veel minder zuurstof. 

Verder heeft Red Bull de koeling bij de remmen vergroot én twee kleine updates bij zich aan de vloer. In Monza werd een nieuwe specificatie geïntroduceerd die nu verder is verfijnd. Een vleugeltje van de voorrand van de vloer en het bovenste vlak bij de ingang van de radiateur zijn aangepast.

Efficiëntie met de krachtbron

Eerder schreef RacingNews365 al dat Verstappen wel een voordeel heeft met de Honda-motor. De turbo is weliswaar kleiner dan de concurrentie en zou het verlies aan vermogen in de verbrandingsmotor in theorie minder kunnen compenseren. De afgelopen jaren is echter gebleken dat een kleinere turbo ook efficiënt kan zijn.

Het onderdeel heeft een snellere respons, met als gevolg dat het tot een betere beheersing van het opladen van de elektrische systemen leidt. Verstappen kan de elektrische kracht dus volledig benutten op het lange rechte stuk en hoeft de modus van zijn krachtbron of zijn rijstijl in andere secties dus niet aan te passen om het opladen te bevorderen.

Bekijk de koelingsoplossing van Red Bull in Mexico hieronder!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
In de prijzen gevallen Verstappen pakt op de valreep F1-award