Voor de Grand Prix van China scherpte de FIA de regels rond flexibele achtervleugels nog eens aan. Het gaat om een maatregel tegen mini-DRS, het fenomeen dat voor een betere topsnelheid zorgt. De vleugel buigt namelijk door op het rechte stuk, met als gevolg dat de hoekjes licht open gaan staan.
Dat fenomeen zou nu definitief verleden tijd moeten zijn. De maximale grootte van de opening van de vleugel is namelijk teruggebracht van 2 millimeter naar 0.5 millimeter, met een eenmalige tolerantie van 0.25 millimeter in China. Wanneer Red Bull-teambaas Christian Horner om een reactie wordt gevraagd, blijft hij koeltjes. De naam 'McLaren' valt niet in zijn woorden, ondanks dat velen het als een maatregel tegen de rivaal van Red Bull zien.
"Het is duidelijk de taak van de FIA om toezicht te houden", vertelt Horner tegenover onder meer RacingNews365. "Ze hebben iets gezien waar ze niet echt blij mee waren tijdens de eerste race. Daarom hebben ze, zoals hun goedrecht is, de regels aangescherpt door middel van een technical directive die deze week is uitgekomen. Ik weet niet wat voor effect het heeft op de rest van de grid, maar dat hoort nu eenmaal bij de Formule 1. Ze komen bijna wekelijks uit."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Lightyear
Straks hebben sommige teams nog steeds een mini drs ondanks deze striktere directive. De test betreft namelijk een belasting van 75kg op de vleugel. Op volle snelheid in de race komen er honderden kg druk op te staan. Dat betekent dat bij het racen de opening groter is dan de 0,5mm. Alleen kan de FIA dit bijna niet testen. Die mini drs met dus enkele millimeters opening blijft dus aanwezig bij enkele teams.
Hamil_Ton
Als dat zo is wordt de 75 kilo waarschijnlijk verdubbeld
Vrooaaaaar
Zouden ze dat nu bij Norris al hebben aangepast....