Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China GP China

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 52
2 NOR +2.922
3 RUS +10.480
Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Christian Horner

Red Bull reageert op aangescherpte regel voor achtervleugels

De FIA kondigde voor de Grand Prix van China aan dat de regels rond flexibele achtervleugels verder werden aangescherpt. Red Bull-teambaas Christian Horner reageert op dat besluit.

Verstappen Lawson China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor de Grand Prix van China scherpte de FIA de regels rond flexibele achtervleugels nog eens aan. Het gaat om een maatregel tegen mini-DRS, het fenomeen dat voor een betere topsnelheid zorgt. De vleugel buigt namelijk door op het rechte stuk, met als gevolg dat de hoekjes licht open gaan staan. 

Dat fenomeen zou nu definitief verleden tijd moeten zijn. De maximale grootte van de opening van de vleugel is namelijk teruggebracht van 2 millimeter naar 0.5 millimeter, met een eenmalige tolerantie van 0.25 millimeter in China. Wanneer Red Bull-teambaas Christian Horner om een reactie wordt gevraagd, blijft hij koeltjes. De naam 'McLaren' valt niet in zijn woorden, ondanks dat velen het als een maatregel tegen de rivaal van Red Bull zien.

"Het is duidelijk de taak van de FIA om toezicht te houden", vertelt Horner tegenover onder meer RacingNews365. "Ze hebben iets gezien waar ze niet echt blij mee waren tijdens de eerste race. Daarom hebben ze, zoals hun goedrecht is, de regels aangescherpt door middel van een technical directive die deze week is uitgekomen. Ik weet niet wat voor effect het heeft op de rest van de grid, maar dat hoort nu eenmaal bij de Formule 1. Ze komen bijna wekelijks uit."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_km.png

    Lightyear

    Straks hebben sommige teams nog steeds een mini drs ondanks deze striktere directive. De test betreft namelijk een belasting van 75kg op de vleugel. Op volle snelheid in de race komen er honderden kg druk op te staan. Dat betekent dat bij het racen de opening groter is dan de 0,5mm. Alleen kan de FIA dit bijna niet testen. Die mini drs met dus enkele millimeters opening blijft dus aanwezig bij enkele teams.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Hamil_Ton

      Als dat zo is wordt de 75 kilo waarschijnlijk verdubbeld

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Vrooaaaaar

    Zouden ze dat nu bij Norris al hebben aangepast....

x
Live Race Formule 1 GP China 2025