Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull werkt aan drie auto's voor Verstappen tegelijk

Adrian Newey kondigde aan Red Bull Racing begin 2025 te verlaten. Een fikse aderlating, maar die andere ontwerpgoeroe van Red Bull, Pierre Wache, geeft te verstaan dat er geen tijd is om bij de pakken neer te zetten. Niet als er aan drie auto's tegelijk gewerkt wordt.

Wache Red Bull
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Adrian Newey wordt alom beschouwd als dé grootste Formule 1-ontwerper en hij gaat Red Bull verlaten. Een aderlating, natuurlijk, maar hij laat Red Bull niet stuurloos achter. Newey heeft een team om zich heen gebouwd, dat met Pierre Wache als meest zichtbare kopstuk ook zonder de Brit moet kunnen overleven.

Hoe kijkt diezelfde Wache in gesprek met F1 naar de toekomst, waarin de reglementen in 2026 flink op de schop gaan en waarin het dus zonder Newey zit: "Het technische team is ontzettend gefocust op de auto en de performance. Met de auto van dit jaar en de auto's die gaan komen, werken we tegelijkertijd aan drie auto's, waarbij met name 2026 een flinke verandering vertegenwoordigt."

En het vertrek van Newey, hoe raakt dat het team? "Op persoonlijk vlak, mensen zijn gesteld op Adrian en hij gaat weg.... maar we zijn allemaal gefocust op het werk dat we te doen hebben."

Newey vertrekt dan wel in 2025 pas officieel, maar tot die tijd werkt hij voor Red Bull enkel aan de hypercar, de RB17, en dus niet meer aan de Formule 1-bolides. Wache en zijn team staan voor het eerst helemaal op eigen benen en werken gestaag naar 2026 toe.

"We blikken steeds vooruit, want hoe mee je nu al nadenkt over die nieuwe regels, hoe beter je straks kunt voorsorteren op eventuele problemen", aldus Wache. "Natuurlijk kunnen we pas begin volgend jaar écht beginnen met het aerowerk voor 2026 (reglementair vastgelegd, red.), maar de nieuwe motor (waar wel al volop aan gewerkt wordt. red.) vormt ook een grote uitdaging voor ons. Het ziet er echter veelbelovend uit."

"Daar werken we dus aan, waarbij het vinden van de juiste balans tussen die drie projecten de grootste uitdaging is."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen