Adrian Newey wordt alom beschouwd als dé grootste Formule 1-ontwerper en hij gaat Red Bull verlaten. Een aderlating, natuurlijk, maar hij laat Red Bull niet stuurloos achter. Newey heeft een team om zich heen gebouwd, dat met Pierre Wache als meest zichtbare kopstuk ook zonder de Brit moet kunnen overleven.
Hoe kijkt diezelfde Wache in gesprek met F1 naar de toekomst, waarin de reglementen in 2026 flink op de schop gaan en waarin het dus zonder Newey zit: "Het technische team is ontzettend gefocust op de auto en de performance. Met de auto van dit jaar en de auto's die gaan komen, werken we tegelijkertijd aan drie auto's, waarbij met name 2026 een flinke verandering vertegenwoordigt."
En het vertrek van Newey, hoe raakt dat het team? "Op persoonlijk vlak, mensen zijn gesteld op Adrian en hij gaat weg.... maar we zijn allemaal gefocust op het werk dat we te doen hebben."
Newey vertrekt dan wel in 2025 pas officieel, maar tot die tijd werkt hij voor Red Bull enkel aan de hypercar, de RB17, en dus niet meer aan de Formule 1-bolides. Wache en zijn team staan voor het eerst helemaal op eigen benen en werken gestaag naar 2026 toe.
"We blikken steeds vooruit, want hoe mee je nu al nadenkt over die nieuwe regels, hoe beter je straks kunt voorsorteren op eventuele problemen", aldus Wache. "Natuurlijk kunnen we pas begin volgend jaar écht beginnen met het aerowerk voor 2026 (reglementair vastgelegd, red.), maar de nieuwe motor (waar wel al volop aan gewerkt wordt. red.) vormt ook een grote uitdaging voor ons. Het ziet er echter veelbelovend uit."
"Daar werken we dus aan, waarbij het vinden van de juiste balans tussen die drie projecten de grootste uitdaging is."
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Karrenmaar
Die man praat me teveel.
Vtec
Het is bijna alsof hij anywoord geeft op de interviewvragen
FW
Beetje off topic, hoe zit het met de ontwikkeling van Stake 1....gaat naar Audi toe....maar is nu Kawasaki groen.....Kawasaki heeft namelijk een beste ontwikkeling gedaan in het vliegtuigsegment. Dit was eerder bij Honda ook het geval....die heeft destijds de turbo ontwikkeld...zover ik nog weet....kom maar met de minnetjes :)
Dit bericht is aangepast op:
Mr.IDgafos
Met 3 verschillende auto's leer je natuurlijk weer veel en kun je het dadelijk samenvoegen om 1 goede auto te maken. Newey is een geniale ontwerper en het is de vraag in hoeverre hij de mensen wijzer heeft gemaakt en wat men van zijn werk heeft geleerd. Wache is geen domme en het kan best zijn dat ze weinig last hebben van het vertrek van Newey, maar dat zal de tijd uitwijzen.
Harold9999
Ze hebben nu al last van het vertrek van Newey. De meest recente updates werken totaal niet en daarom is Mclaren en Ferrari zo dichtbij gekomen, bij hen werkten de updates wel.
Mr.IDgafos
Maar het is niet duidelijk wie de auto ontworpen heeft. De een zegt dag Newey weinig heeft gedaan en de ander zegt de auto is wel door Newey ontworpen. Daarnaast is het incident Monaco er ook, iedereen zag de onderzijde en ik denk dat de overige teams hierdoor zijn bijgekomen.
Broodkogel
Los eerst maar eens het “kerbstone probleem” op!
MdGL
Je snapt dat ze met 3 auto’s die van dit jaar, die van 2025 en 2026 bedoelen of niet?
FW
Die van 2026 zou nu nog niet mogen..wel de motor
V8-Power R730
Word aan gewerkt, ze worden van alle circuits verwijdert🤣😉
Broodkogel
Jazeker maar als je het “kerbstone probleem”niet opgelost hebt zit het wellicht ook op de andere auto’s. Ik snap heel goed dat ze innovatief bezig willen zijn binnen RedBull en dat siert ze ook. Maar ik zal eerst dat op gaan lossen. Nog twee keer een p5 of 4 en de concurrentie komt heel dicht bij hoor. Ik zou daar nog niet helemaal gerust op zijn. Hopelijk keren ze het tij
sjaak-van-kempen#45209
Kan max straks kiezen wie van de drie. Hopelijk rijden deze wel naar de zin van max en kan hij er mee lezen en schrijven. Hij moet zich als een vis in het water voelen in de wagen.