Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault heeft slecht nieuws voor Red Bull in motorensoap

Eigenlijk wilde Red Bull eind november duidelijk hebben met welke motoren het in 2022 gaat rijden, als Honda als fabrieksleverancier afscheid neemt van de sport. Die deadline werd niet gehaald en zaken worden bemoeilijkt doordat niet alle teams Red Bull volledig in hun wensen tegemoet wilken komen.

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat Red Bull in 2022 verder wil rijden met oude Honda-motoren. Omdat men niet over de mogelijkheden beschikt om de motor zelf door te ontwikkelen, wil Red Bull dat de motorontwikkeling bevroren wordt. In het meest gunstige geval introduceert de Formule 1 wat Red Bull betreft zelfs een Balance of Performance-maatregel, waarbij de prestaties van de motoren door ingrijpen van de F1 op gelijk niveau worden gehouden. Eén manier om dat te reguleren is het invoeren van variabel brandstofverbruik. De minder sterke motoren zouden daarbij iets meer mogen verbruiken om aan een gelijk aantal pk's te komen. Echter, men kan filosoferen over diverse methoden wat men wil, maar Renault zal de Balance of Performance-maatregel nooit, maar dan ook nooit steunen. Dat gaf teambaas Cyril Abiteboul tegenover onder andere RacingNews365 nog maar eens te kennen. De gewenste engine freeze ziet men als een minder groot obstakel, maar ook in dit geval hangt men daar eigen voorwaarden aan. Het helpt Red Bull daarbij niet dat het team van Max Verstappen zich in zekere zin in eigen voet heeft geschoten. Abiteboul legt uit hoe Red Bull dat deed. "Een jaar, en misschien zelfs nog maar tien maanden geleden waren wij een groot voorstander van het invoeren van een directe engine freeze. Zeker met de coronacrisis die zich aandiende was dat een makkelijke tool om kosten mee te besparen. Red Bull echter was daar samen met Honda een groot tegenstander van." "Nu zijn we een paar maanden verder en is de situatie veranderd. We staan nog steeds open voor een engine freeze, maar wel pas op het eerste logische moment. Nu hebben we immers fors geïnvesteerd in een compleet nieuwe motor voor 2022." Het eerste logische moment zou dan begin '22 kunnen zijn, wat voor Red Bull mogelijk ook een optie zou zijn. Tot zover de welwillendheid van Renault. Van een Balance of Performance wil Abiteboul überhaupt niets weten: "Dat hoort gewoon niet bij het DNA van de Formule 1. Daar trek ik een hele harde lijn. Dat zullen we nooit accepteren, het hoort hier niet thuis."' "Bovendien is het vanwege de enorme complexiteit van de motoren nagenoeg onmogelijk om de performance ervan op wat voor manier dan ook gelijk te trekken. We zullen daar dus niet in meegaan."

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"