Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
George Russell

Russell: "Mercedes loopt een stap achter op het 'normale' Red Bull en Ferrari"

George Russell merkt ook dat Mercedes wat problemen heeft. Volgens hem zijn Red Bull en Ferrari niet per se geweldig goed, maar laat zijn team op dit moment steken vallen. Er wordt naarstig gezocht naar een oplossing, maar voorlopig is het stuiteren nog alom aanwezig.

Russell Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

George Russell mocht de testdriedaagse in Bahrein op zaterdagmiddag afsluiten voor Mercedes. De jonge Brit klokte de vierde tijd en was in zijn Mercedes-bolide op dezelfde C5-banden een seconde langzamer dan Max Verstappen van Red Bull, terwijl Charles Leclerc in zijn Ferrari op iets minder zachte C4-banden.

Russell houdt gemengde gevoelens over aan de testdagen. Met de betrouwbaarheid van zijn W13 zit het in ieder geval wel goed, oordeelt hij. "Het was een productieve en intrigerende test, want we hebben nog veel te leren over deze nieuwe auto's en de nieuwe banden."

"Veel teams hebben last van problemen en stuiteren. Die problemen moeten we uitvogelen, maar we hebben alles afgewerkt en hebben weinig betrouwbaarheidsproblemen gehad. Wat dat betreft was het dus positief."

Mercedes heeft geen antwoord op porpoising

Terwijl Red Bull en Ferrari de problemen grotendeels onder controle hebben, blijft Mercedes maar last houden van het fenomeen porpoising. Russell moet schoorvoetend toegeven dat zijn team het probleem nog niet onder controle heeft.

"Hoe hard je 'stuitert' hangt er vanaf hoe hard je de wagen pusht. We willen alle performance eruit persen en de limiet testen. Hij stuitert in ieder geval flink wat en comfortabel is anders. Dat boeit me echter weinig, zo lang de performance er maar is", lacht hij, alvorens hij opmerkt dat het daar juist aan ontbreekt.

"Maar die is er momenteel niet en we lopen een stap achter op onze rivalen. We hebben veel werk te doen op weg naar de GP van Bahrein, want in alle omstandigheden lijken Ferrari en Red Bull een stap voor te liggen op ons."

Mercedes op achterstand

Volgens Russell zijn Ferrari en Red Bull niet eens zo geweldig goed bezig, maar doen ze gewoon wat ze aan hun stand verplicht zijn. Mercedes laat dat momenteel nog na.

"Ik denk niet dat Ferrari en Red Bull zo exceptioneel goed zijn, maar wij zijn gewoon niet zo competitief als we hadden gehoopt. Zij zitten in een soort normale positie, terwijl wij wat verder achter liggen dan we hadden gehoopt."

"Het team zal het tot op de bodem uitzoeken en het potentieel is er, maar dat moeten we nog even uit de wagen weten te krijgen", zucht hij. "Het is duidelijk uit de beelden: we stuiteren in het rond en daar zijn we gelimiteerd. Het zorgt ervoor dat de auto niet in het juiste werkvenster komt."

"Het team werkt hard aan oplossingen, maar we moeten nog steeds de oplossing vinden. Dit seizoen draait het echter om de lange adem, dus het betekent niet dat we de oplossing niet gaan vinden. De performance zit er ergens in, maar we moeten het nog vinden", aldus Russell.

Nieuwe update de veroorzaker?

Deze week viel Mercedes op door haar nieuwe look. Verergert die bijzondere update de problemen? Volgens Russell niet.

"De auto ziet er misschien drastisch anders uit, maar aan de binnenkant is fundamenteel dezelfde auto met dezelfde fundamentele problemen waar we in Barcelona ook al mee te maken kregen."

"In Barcelona hebben we onze performance wat meer weten te optimaliseren dan hier in Bahrein, maar ondanks dat hebben we het er lastig mee om nog meer te vinden. Ferrari en Red Bull zien er sterk uit, maar wij hebben werk aan de winkel"

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben de Formule 1 veranderd

Natuurlijk gaat het in de nieuwe RN365-podcast over het ontslag van Mazepin en het nieuwe contract van Verstappen. Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull