Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Scherven brengen geluk, maar niet voor Ferrari

Het Formule 1-kampioenschap van 2008 staat na al die jaren nog bekend om een van de meest spectaculaire ontknopingen. Bij Ferrari werd het feest al gevierd, maar daar zou Lewis Hamilton nog een stokje voor steken. Het leverde pijnlijk ironische beelden op.

Brazil 2008 (FP)
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

Het seizoen van 2008 is alweer even geleden, maar menig Formule 1-fan kan zich de dramatische, maar oh zo sensationele slotrace nog wel herinneren. We gaan voor de gelegenheid terug naar de Grand Prix van Brazilië van dat jaar, de slotrace van het seizoen. Voor de race in Brazilië stond Lewis Hamilton met 94 punten precies zeven punten voor op Felipe Massa, de Braziliaanse coureur die dat jaar zijn grootste concurrent was.

Voor Massa had het echter niet beter uit kunnen pakken in aanloop naar die allesbepalende race. Hij startte vanaf poleposition, nota bene op zijn thuiscircuit, en deed er alles aan om de titel voor eigen publiek te pakken. De Braziliaan reed een feilloze race en deed precies wat hij moest doen, maar dat was nog niet genoeg. Hamilton had namelijk een P5 of beter nodig om de titel alsnog binnen te slepen, en aanvankelijk reed hij comfortabel in de top vijf.

Dat zou echter niet zo blijven. Na de eerste pitstops viel hij terug, maar op een baan die nog aan de natte kant was, wist de Brit zich toch goed staande te houden. Al snel klom hij weer op, en zo raakte hij de titel de hele race nooit echt uit het oog, tot een allesbepalende regenbui de boel in de slotfase op zijn kop zette.

Coureurs doken massaal de pitstraat in om te wisselen naar regenbanden, waaronder ook Massa en Hamilton. De Braziliaanse coureur hield de leiding vast, maar zijn Britse concurrent viel terug naar P5. Dat zou net genoeg zijn, ware het niet dat Hamilton met nog drie ronden te gaan werd ingehaald door Sebastian Vettel. Dat betekende P6 voor de Brit, en dus geen eerste wereldtitel.

Enkele minuten later draaide de situatie echter volledig om. Hamilton had immers nog één zwakke schakel over om van te profiteren, en dat was de nog op normale banden rijdende Timo Glock. De Duitser reed voor Hamilton en Vettel op P4, maar moest alle zeilen bijzetten om die positie te verdedigen. Dat ging net goed, tot de laatste bochten van de race.

Terwijl Massa als winnaar over de streep kwam en het feest bij Ferrari al volop werd gevierd, wist eerst Vettel, en daarna Hamilton, Glock, die de controle even verloor, nog in te halen. Het beslissende moment werd al snel opgepikt door de Engelse commentator James Allen: "Is that Glock?!" Zo klom Hamilton naar P5. Dat betekende de eerste wereldtitel voor Hamilton, maar ook het verlies van Massa. De sfeer sloeg op dramatische wijze om in de garage van Ferrari, waar de teleurstelling ook in de ogen van de vader van de Braziliaanse coureur zichtbaar was.

Het verlies van Ferrari nam echter nog een aparte wending, want niet al te lang na de bevestiging gebeurde iets opmerkelijks. Een monteur van Ferrari botste uit frustratie vol met zijn hoofd tegen een muur in de garage, zelfs zo hard dat een deel van de letters van het Ferrari-logo naar beneden viel. Het werd een kenmerkende gebeurtenis voor een dramatische slotfase van deze allesbepalende race.

Massa liep zo de titel dus mis, al krijgt dat al die jaren later nog wel een staartje. Op dit moment is er namelijk een rechtszaak aan de gang tussen Massa en de FIA, omtrent het Crashgate-schandaal tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008. Als die race toentertijd ongeldig verklaard zou zijn, zou niet Hamilton de kampioen zijn geworden, maar Massa. De Braziliaanse coureur is nu vooral op zoek naar erkenning, na die teleurstellende ontknoping in 2008. 

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Aanpassingen? 'FIA overweegt ingrijpende nieuwe regels tijdens F1-races'