Het is de Telegraaf die exact tien jaar geleden aan de hand van bronnen binnen het team weet te melden dat Max Verstappen in 2015 in de Toro Rosso komt te rijden, een dag na de aankondiging van Verstappen als Red Bull Junior. Bij zijn debuut in Australië zou hij dan 17 lentes op de teller hebben staan, een nooit eerder vertoond gegeven. Een gegeven dat veel teweegbrengt, want is Verstappen wel voldoende 'gerijpt' om op het hoogste niveau mee te kunnen? Kan dat überhaupt met slechts één jaar actieve ervaring in de autosport?
Het zijn stuk voor stuk onbeantwoorde vragen en ook vanuit Red Bull blijven de antwoorden uit. Het zou nog eens 5 dagen duren voordat Red Bull het persbericht uitstuurt. Wel heeft hij op die dertiende augustus zijn eerste meters in Red Bull-kleuren er reeds op zitten. Op de Red Bull Ring rijdt hij op 12 augustus in de stromende regen in een Formule Renault 3.5-bolide, de op papier snelste auto waar hij tot dat moment in zijn carrière mee reed (foto hieronder). Na 30 rondjes zet men er vanwege diezelfde regen een punt achter.
Vergeten 'teamgenoot'
Met de kennis van nu weten we dus dat die test bedoeld is om hem klaar te stomen voor het grote werk in de Formule 1. De beoogde teamgenoot is dan nog Daniil Kvyat. De Rus maakt indruk naast Jean-Eric Vergne en dus is het de Fransman die moet vrezen voor zijn stoeltje. Dat uiteindelijk niet Kvyat, maar Carlos Sainz de teamgenoot wordt van Verstappen heeft alles te maken met Sebastian Vettel.
De Duitser is in 2014 bezig aan zijn laatste jaar voor Red Bull, maar dat wordt pas in oktober publiekelijk bekendgemaakt. Vettel vertrekt naar Ferrari, Kvyat schuift door naar Red Bull en Toro Rosso zal aan het vertrek staan met twee debutanten. Het is de redding voor Sainz, wiens entourage in eerste instantie zeer teleurgesteld reageerde op de F1-promotie van Verstappen. Immers, Sainz won datzelfde Formule Renault 3.5-kampioenschap én was al jaren Red Bull-junior. Het kon toch niet zo zijn dat hij in de pikorde 'even' voorbij werd gestreefd? Eind goed, al goed dus, óók voor Sainz.
Ook interessant:
Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer
Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!