Ferrari zette bij de GP van Italië alles op alles in de race en over het algemeen presteerden ze behoorlijk goed, gezien hun vorige races. Max Verstappen heeft ervoor moeten werken deze keer, gezien het feit dat hij geen polepositon pakte. En Carlos Sainz heeft het hele weekend fantastisch werk geleverd, hij verdient het zeker om die podiumplek vast te houden. Met Sergio Perez was het weer hetzelfde liedje, hij moet altijd terugkomen in de race. Niets kan Red Bull ervan weerhouden om beide kampioenschappen voor het einde van het jaar te pakken. Het was niet alleen 10 keer voor Max, het waren 15 overwinningen voor Red Bull op rij en dit soort records zijn er niet voor niets; het duurt een eeuwigheid om een record van 9 te verbreken en nu heeft Max er 10. Er is niets dat hem nog tegenhoudt om beide kampioenschappen voor het einde van het jaar te pakken. Niets houdt hem tegen om er 11 of 12 te winnen. Christian Horner werd dit weekend gevraagd: "Kan Red Bull elke race winnen?" Het antwoord is 'ja dat kunnen ze', ze hebben de auto om het te doen en de coureurs om het te doen. Maar je hebt ook dat ene ding nodig dat mensen niet kunnen voorspellen: Geluk. Op elk moment kun je een onbetrouwbaarheidsprobleem hebben, je kunt een ongeluk krijgen in bocht 1, dus er zijn dingen die dit kunnen beïnvloeden. Maar als we kijken naar de rest van het kampioenschap, kunnen ze elke race winnen en kan Max elke race winnen.
Continuïteit achter Red Bull is ver te zoeken
Ik heb echt het gevoel dat veel teams op zoek moeten gaan naar meer continuïteit. We hebben het begin van het jaar gezien met Aston Martin en Fernando Alonso, we hebben gezien dat andere teams zoals McLaren een grote sprong voorwaarts maakten, maar daarna weer terugvielen. Niet elk circuit is geschikt voor elke auto, dat is duidelijk. Maar wat we zien, is dat wanneer een team naar voren schuift ze niet in staat lijken te zijn om daar te blijven - zelfs niet voor een paar races achter elkaar. Dat maakt het racen interessant, want je weet niet van het ene op het andere moment wie er in een bepaald weekend goed gaat presteren en dat is goed voor de fans. Maar vanuit het oogpunt van teamstabiliteit en agressie zie je geen teams die week na week in staat zijn Red Bull uit te dagen. De ene week is het McLaren, de volgende week Mercedes, de volgende week Ferrari, het gaat alle kanten op.
Resultaat Ferrari helpt Vasseur
Dit resultaat zal Frederic Vassuer enorm helpen. Natuurlijk zullen de tifosi zich afvragen: "Als je het in Monza kunt, waarom kun je het dan niet op andere circuits? Dat is het probleem. Ze zijn meedogenloos in hun kritiek als iemand bij Ferrari niet op topniveau presteert. Ik zeg niet dat Fred dat niet doet. Hij heeft een zeer moeilijke uitdaging voor de boeg en, zoals ik al eerder heb gezegd , als het aan mij ligt was het een grote fout om Matteo Binotto te laten gaan. Het was veel verstandiger geweest om Fred aan de commerciële kant binnen te halen en Matteo verantwoordelijk te laten zijn voor de technische kant, want Ferrari mist nog steeds dat technische vermogen. Terwijl ze alles voor elkaar hebben voor Monza, ben ik bang dat ze bij andere races weer terug zijn bij af. Dat is niet goed voor Fred en Matteo. Dat is niet goed voor Fred en het is niet goed voor Ferrari.
Hamilton had zwaardere straf nodig
De straf voor Lewis Hamilton voor zijn botsing met Oscar Piastri was niet genoeg. In zo'n situatie waar het zo duidelijk was, had dat een drive through moeten zijn. Het is erg moeilijk als je in de stewardskamer zit en je probeert de juiste straf te bepalen. Ze zijn behoorlijk consequent geweest met de straffen van vijf seconden, maar er zijn momenten - en dit was er een van - dat vijf seconden niet goed genoeg is als je kijkt naar de race van de andere coureur. Bij Lewis was het niet de eerste keer dat hij het deed. Op Silverstone zagen we Verstappen in de muur en dat was een drive thru penalty, en voor mij op Monza was het een drive through die zijn race volledig zou hebben verpest, net als bij Piastri.
Het zal nog wel even duren voordat iemand Verstappen uitdaagt
Ik zie niemand Verstappen uitdagen. Er zijn nu een paar hele goede coureurs in het kampioenschap en ze verdienen allemaal die plek. De top 15 van de 20 coureurs verdienen hun plek en op een goede dag kan elk van hen een race winnen. Maar ik zie niemand die de dominantie van Red Bull kan uitdagen en zeker niet de komende twee jaar. Zoals we zagen met de dominantie van Mercedes van 2014 tot 2020, we zagen het met Ferrari in de Schumacher-jaren, we zagen het in de jaren 90 met Williams en McLaren. Ik zie eigenlijk niemand Red Bull uitdagen tot 2026, wanneer de nieuwe regels van kracht worden. Alleen als iemand een grote stap maakt, zoals in het verleden is gebeurd, en als winnaar uit de bus komt. Maar ik denk dat het voor '24 en '25 veel meer van hetzelfde zal zijn.
Meest gelezen