De FIA was erg goed met de bandensituatie. Het was een goede beslissing. Je moet hier een duidelijke beslissing bij nemen en dat hebben ze gedaan. Dit was een andere aanpak dan in Indianapolis 2005, toen ze geen beslissing namen en de Michelin-coureurs niet konden meedoen.
Later was ik het echter niet met ze eens, toen de regels rondom de tracklimits heel slecht waren geregeld. De coureurs vielen bijna flauw - of deden dat op sommige punten - en konden de witte lijnen rondom het circuit niet zien. Je kunt zeggen dat het eerlijk is voor iedereen omdat de regel voor iedereen geldt, maar zo was de situatie niet.
Het gezond verstand moet het overnemen, hier moet in de toekomst iets aan gedaan worden. De (tracklimit) regels beginnen zich nu met het racen te bemoeien en dat is niet de bedoeling. Er viel deze keer geen voordeel te behalen bij een overtreding en gezien de moeilijke omstandigheden waren de limieten van de baan het laatste waar coureurs aan zouden moeten denken: een centimeter over de lijn gaan.
De regel moet alleen worden gebruikt als je daadwerkelijk een voordeel behaalt door over de tracklimits te gaan, anders heeft het geen zin en beïnvloedt het de race.
Anderen bekeken ook:
Wat dacht Hamilton wel niet?
De sprint van zaterdag, inclusief meerdere safety cars, had fantastische gevechten. Oscar Piastri gaat een ster worden, daar is geen twijfel mogelijk. Ook Max Verstappens succes is welverdiend en het zal moeilijk worden om hem volgend jaar en in 2025 te verslaan, als je bedenkt wat hij en Red Bull kunnen leveren.
Sergio Perez zit in zo'n snelle auto, maar hij kan er niet het beste uit halen. Hij moet echt het tempo opvoeren, want volgend jaar zal Red Bull niet in zee gaan met een coureur die niet presteert.
De Grand Prix zelf had wederom een fantastisch resultaat voor McLaren. Ze kloppen bij Red Bull op de deur en er zijn nog genoeg races over om tegen het einde van het seizoen de tweede plaats in het klassement te pakken, mits ze dit momentum kunnen vasthouden de rest van het jaar.
Mercedes kende ondertussen een slecht weekend. Ik weet niet wat Hamilton dacht. Hij heeft alle ruimte van de wereld en had al na de eerste of tweede bocht eerste kunnen rijden. Verstappen had veel geluk dat hij niet ook uit de race werd gekegeld. Hamilton eiste de verantwoordelijkheid op, dat was goed, maar ze hadden veel punten kunnen scoren in de race voor de tweede plaats in de constructeursstand. Ferrari was namelijk nergens te bekennen.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Spannende strijd achteraan bewijst dat budgetcap werkt
Onderaan de ranglijst was het een slecht weekend voor Lance Stroll. Hij moet zijn positie in de Formule 1 gaan heroverwegen - en dat is best triest om te zien.
AlphaTauri heeft het ondertussen moeilijk in wat een heel moeilijk seizoen is geweest en zo ten onder gaan zou heel triest zijn voor teambaas Franz Tost, die eind dit jaar zal stoppen.
Het gevecht in het constructeursklassement onderaan de lijst is spannend. Sommige teams presteren goed, maar vallen soms ook weer terug, of ze scoren maar met één coureur zoals bij Williams (Alex Albon) het geval is.
Een zware opgave, maar ook een sterk punt van de FIA: dit bewijst dat de budgetcap werkt.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!