Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Team Redline met dubbel gevoel na Le Mans: "Verstappen zien we hier niet meer terug"

Ook Team Redline-directeur Atze Kerkhof keek met lede ogen toe hoe de #1-formatie van onder andere Max Verstappen het slachtoffer werd van verbindingsproblemen, zonder passende oplossing. Hij is zeer teleurgesteld in de gang van zaken, maar er is ook ruimte voor vreugde.

Team Redline 24 hours
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Team Redline

De #1-bolide van Max Verstappen, Jeffrey Rietveld, Diogo Pinto en Luke Browning trok zich na verbindingsproblemen terug uit de virtuele 24 uur van Le Mans toen de wedstrijdleiding weigerde de verloren ronden terug te geven. Dat was een groot verlies, maar het was de #2-inschrijving van Team Redline die er met de overwinning vandoor ging. Bovendien was P2 in de GTE-klasse, met onder meer Rudy van Buren achter het stuur, genoeg om de titel in de wacht te slepen.

"Dat maakt dat het gevoel van tevredenheid overheerst", zo laat Team Redline-directeur Atze Kerkhof weten in gesprek met RacingNews365: "Die twee teams hebben vanuit kansloze positie zo ontzettend veel ruggengraat getoond. Dat had te maken met strategie en met aanpassingsvermogen. Je leert ontzettend veel tijdens zo'n race en dan is het belangrijk om dat te analyseren om zo snel mogelijk in te grijpen", zo klinkt Kerkhof trots.

Er hangt echter wel die 'maar' over het evenement, een 'maar' die Kerkhof samenvat als een donkere wolk: "Het is nu de vierde keer op rij dat we in leidende positie uitvielen. Eén keer was dat door een eigen coureursfout, alle drie de andere keren kwam dat door serverproblemen. Dat is onacceptabel. Dat is respectloos."

Kerkhof noemt het respectloos, omdat er achter de schermen zo ontzettend veel speelt. "Voor Max telt alleen de competitie, die doet dit niet voor het geld. Die zet heel veel vrije tijd opzij om het team te helpen, maar ook om de race te promoten. Als tweevoudig F1-kampioen was hij vol aan boord voor deze grootste race van het jaar."

"En met dit evenement is een flinke prijzenpot gemoeid (250.000 euro, red.)", vervolgt Kerkhof. "En nu overleven onze coureurs dit wel, maar er zijn ook heel veel coureurs die leunen op dit prijzengeld en die gewoon zwaar het slachtoffer zijn. Dat soort prijzenpotten zorgt voor de professionalisering van de sport en maakt ook dat er heel veel op in wordt gezet. Wij zijn niet de enigen die beschadigd zijn, maar wij zijn misschien wat meer vocaal hierover, omdat we er druk op willen leggen. Dit kán natuurlijk niet verder op deze manier. Vergeet ook niet dat er een behoorlijke entreefee per team per auto betaald moet worden."

Connectieproblemen dus, maar niet aan de kant van Verstappen. Die treft geen blaam", zo benadrukt Kerkhof: "Hij verloor de verbinding exact op hetzelfde moment als een andere rijder. Als dat binnen enkele milliseconden van elkaar gebeurt, weet je dat het niet aan de PC van Verstappen ligt, maar aan de server."

"En jaarlijks roepen de mensen van rFactor 2 (het platform waar deze race op gereden wordt, red.) dat de problemen opgelost worden en jaarlijks blijkt het tegendeel", vervolgt Kerkhof, die om die reden het commentaar van Verstappen goed begrijpt: "Die zien we hier niet meer terug. Er moet heel veel gebeuren willen we Max weer op rFactor zien."

Verstappen wel door met Team Redline

Echter, voor Team Redline ligt dat wat genuanceerder: "Wij zijn actief in alle grote simracecompetities. Van rFactor tot iRacing tot Assetto Corsa. En hoewel we absoluut niet blij zijn met rFactor gaan we er vanuit dat dit voor volgend jaar wordt opgelost. Dit zal voor hen ook een wake-up call zijn geweest immers. Dit was hele slechte reclame in een race waar alle ogen op waren gericht omdat Max meedeed. En om jezelf dan zo voor schut te zetten, dat hebben ze aan hunzelf te danken."

Voor de duidelijkheid, de frustraties richten zich op rFactor en niet zozeer op de wedstrijdleiding. Die besloot wel om de ronden niet terug te geven, want dit gebeurt alleen als vier coureurs of meer de verbinding tegelijk verliezen, maar dat zijn nou eenmaal de regels. "Er valt wat voor te zeggen dat men de regels volgt, maar het is duidelijk dat die regels niet kloppen. Niet als duidelijk is dat er de hele race lang al verbindingsproblemen zijn."

Romain Grosjean, ambassadeur van Motorsport Games, het platform dat simracecompetities host, diende de criticasters van repliek door te stellen dat 'dit niet anders is dan een motorprobleem of technisch mankement in real life racing'. "Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Toen in Melbourne het wiel van zijn teamgenoot Magnussen eraf liep na een pitstop, deed zo'n team er alles aan om het probleem op te lossen."

"Als Grosjean zijn Haas vervolgens uitvalt door precies dezelfde fout een paar rondjes later, staan ze gigantisch voor lul en gaat de zweep erover in het team om dit NOOIT meer voor te laten komen. Dit hebben we allemaal kunnen zien in Drive to Survive. Deze situatie kan je dus beter vergelijken met een softwareplatform dat zijn servers al meerdere jaren niet stabiel krijgt.", aldus Kerkhof. "Dus als Grosjean dat zegt, kan hij beter zijn mond houden."

Verstappen zegt tot nader order rFactor 2 dus vaarwel, maar blijft natuurlijk lid van Team Redline. Gaan we hem nog ergens zien deze winter? "Zeg nooit nooit, maar het F1-seizoen staat binnenkort ook weer op het punt van beginnen, dus mogelijk niet. Zijn motivatie zal misschien ook een deuk op hebben gelopen."

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse 'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'