Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Technisch directeur Red Bull legt uit: "Daarom is Perez nu minder snel dan Verstappen"

Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, legt uit waarom het net wat lastiger is om de perfecte afstelling te vinden voor Sergio Perez. Doordat dit lastiger is heeft de Mexicaan wat minder vertrouwen in de auto en kan hij soms niet tippen aan de prestaties van zijn teamgenoot.

Verstappen Perez Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Sergio Perez komt niet altijd aan de snelheid van teamgenoot Max Verstappen. De laatste overwinning van de 'nummer twee' bij Red Bull is alweer een tijdje geleden. Hij won de GP van Monaco dit seizoen en daarna niets meer. Volgens Perez ligt het aan de ontwikkelingsroute van de RB18, waar Verstappen wat meer van profiteert.

Technisch directeur Pierre Wache van Red Bull sluit zich hier deels bij aan en legt aan onder meer RacingNews365 uit dat het om een 'combinatie van factoren' gaat. "Maar de grootste factor hierbij is de balans van de auto en het vertrouwen in de auto. Als we het vergelijken met het begin van het jaar, dan was de auto wat beter gebalanceerd voor Checo en wat minder voor Max."

"Na het verder ontwikkelen van de auto en de updates gedurende het seizoen, veranderde dat." Door deze veranderingen is vooral de juiste afstelling vinden lastig voor Perez. "Als we de juiste set-up voor hem hebben gevonden, wat al erg lastig is, dan moet hij nog wat zelfverzekerder worden in de auto om Max daadwerkelijk te 'verslaan' of er tegen te racen."

Wache: "In theorie gaat je performance dan wat omlaag"

De RB18 van Perez is dus net wat lastiger af te stellen naar de wensen van de Mexicaan. Dit betekent volgens Wache dat er ergens een klein beetje rondetijd wordt verloren, anders wordt het vertrouwen niet gevonden door Perez. "Het is lastig als je de auto wil doorontwikkelen en verbeteren in performance, waarna je vast komt te zitten bij de afstelling van de auto en het hervinden van de balans."

"Het kan dan betekenen dat je performance wat omlaag gaat om met zekerheid de juiste balans te vinden, de gewenste balans. Normaal gesproken verlies je inderdaad wat performance als je dit wil verbeteren, maar dat hoeft niet veel te zijn."

Ook interessant:

Zo kan Verstappen wereldkampioen worden in Singapore

Max Verstappen kan op papier in Singapore al zijn tweede wereldtitel pakken. Maar wat moet daar precies voor gebeuren en op welke posities moet de concurrentie finishen? Joris Mosterdijk legt het je haarfijn uit in onderstaande video.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

19 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'