Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Titelfavoriet impliceert vals spel in Dakar Rally: "Hij moet niet zo zeiken"

Aan het begin van de Dakar Rally verloren veel favorieten tijd doordat ze verdwaald waren. Daar waren ze niet blij mee, maar volgens leider in het klassement Nasser Al-Attiyah, die daar geen last van had, moet men niet zo zeuren bij de organisatie.

Met een voorsprong van ruim 48 minuten op de nummer twee gaat Toyota-coureur Nasser Al-Attiyah met een riant voordeel de tweede Dakar-week in. Daar waar hij een nagenoeg probleemloze eerste week kende, lieten zijn concurrenten een voor een steken vallen. Ook de coureurs van Audi, het fabrieksteam dat dit jaar met veel bombarie met een hybride rally-wagen terugkeerde naar de Dakar Rally. Alle drie de Audi-coureurs gingen echter met een kansloze achterstand de rustdag in. Mattias Ekstrom (+ 2 uur en 41 minuten), Carlos Sainz (+3 uur en 55 minuten) en Stephane Peterhansel (+ 68 uur) kenden namelijk veel problemen. Dat begon tijdens de eerste etappe, waarbij veel coureurs verdwaald raakten. Zo ook Ekstrom en Sainz, die beiden meer dan anderhalf uur tijd achterstand opliepen. Zij waren zeker niet de enige en ook bij de andere disciplines waren er coureurs die verdwaald waren geraakt. Vanuit het Audi-kamp kwam er dan ook veel kritiek op het roadbook. Daarnaast waren er ook problemen met de Audi-bolide, die meerdere keren stil kwam te staan met een kapotte ophanging of aandrijfas.

Sainz voelt zich oneerlijk behandeld

Sainz luchtte tijdens de rustdag zijn hart en klaagde over verschillende dingen. De Spaanse rally-legende vond onder meer dat het roadbook niet duidelijk was en sprak tegelijkertijd ook over het nadeel wat hij in zijn hybride Audi-bolide zou hebben. Volgens Sainz is de Audi-bolide namelijk aanzienlijk zwaarder dan die van de concurrenten, maar worden zij daar niet voor gecompenseerd met bijvoorbeeld extra vermogen. De Dakar-organisatie wuift dat geklaag echter weg.

"Sainz moet niet zo zeuren"

Sainz klaagde dus ook over het roadbook, die de coureurs tijdens de etappes moet helpen om de weg te vinden. Zijn teambaas impliceerde in een interview met de Spaanse televisie zelfs dat de leider in het klassement, Nasser Al-Attiyah, die in de eerste etappe als een van de weinigen meteen de goede weg vond, misschien hulp had gehad van de organisatie om de weg beter te vinden. Daar wil Al-Attiyah niets van weten, vertelt hij aan Autosport. "Hij loopt altijd te zeiken, het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Het is normaal. Hij overdrijft alles. Hij moet de organisatie respecteren. Dit is niet iets goeds om te zeggen. Vorig jaar won Sainz de rally, misschien heeft hij ook wel hulp gehad, maar dat kan je niet zeggen. We moeten alles respecteren en dat hebben we nodig voor de sport", aldus de leider in het Dakar-klassement bij de auto's.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal